Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Handsktillverkning - tillskärning och sömnad

Kategori: Skinn och läder

I mitt förra inlägg började jag berätta om hur jag går tillväga för att göra ett par handskar. Här kommer fortsättningen. Men först bilden jag till stor del baserar min tumme på:


In my last post, I started to describe how to make gloves. Here is the follow up. But first the picture from where I've got inspiration to my thumb:



Huruvida man skär eller klipper ut sitt mönster spelar mindre roll, det viktiga är att redskapet man använder är riktigt vasst. Dela inte fingrarna förrän resten utav mönstret är utskuret, det är bäst att vänta till sist med det.

You may use a blade or scissors, the most important thing is that the tool is sharp. Don't split the fingers until last, when the rest of the pattern is cut.

 

När handsken, tummen och kilarna är utskurna är det dags att nästa ihop delarna och sy. Jag börjar alltid med tummen och nästar ihop den så att den inte drar sig när jag skall sy. Jag syr jag ihop den med täta kaststygn på narvsidan, alltså lädrets ovansida, "rätsida". Därefter passar jag in den i tumhålet och gör två fästpunkter innan jag syr fast den, återigen med kaststygn. 

Sedan är det dags att nästa ihop resten utav handsken. Jag använder mig utav "tie tacks", små fästpunkter, istället för nålar för att inte skada lädret (och mig!) Det tar lite extra tid att göra men är helt omöjliga att klara sig utan eftersom läder drar sig så lätt. Se bara till att knyta till ordentligt så att de inte glider upp. 


When the glove, the thumb and the fourchettes is cut out its time to tack the parts together and sew. I always start with the thumb, first making some tie tacks to keep the leather from moving, then continuing with overcast stitch on the right side. I fit the thumb into the thumb hole, making two tacks before sewing it, still with overcast stitch.

Now I move on to tack the rest of the glove togehter. I use tie tacks, small knots, to keep the leather in place. It's well worth the extra effort since pins damages the leather and leather moves a LOT during sewing. 

 

Själva sömnaden går ganska fort. Jag brukar använda en mycket omedeltida limklämma likt den nedan för att hålla arbetet i spänn.



I use a clamp (not medieval) like the one below to make the sewing easier. I tie it to my leg and use it to keep the glove stretched. It actually helps a lot.



Eftersom de här handskarna skall sys fast i en rustningshandske kommer de så småningom att få en anpassad krage. Annars hade jag gjort någon form av avslutning längstmed kanten. Nu fuktar jag den bara med vanligt vatten och formar till den kring min egen hand för att få en bättre passform.
Bilder på de färdiga handskarna kommer när jag fått kragmönstret.


Since these gloves are supposed to be sewn into armour gloves, they will later get a fitted cuff. Otherwise I would have made some sort of end finishing. Now I just wet the leather and shape it around my own hand to get a better fit.
I'll post pictures of the finished gloves as soon as I recieved the cuff pattern.




Den här bilden på en dansk medeltidshandske hittade jag på min dator, vet tyvärr inte vem som tagit den. 


I found this picture on my computer, unfortunatley I don't know who I've got it from but it is a fragment from a danish 14-15th century glove.

Kommentera inlägget här: