Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Växtfärgat silke

Kategori: Allmänt

 
Det bästa med att flytta är att man får rota runt i gamla grejer man inte sett på flera år. Ja, naturligtvis kan det vara det värsta också, men jag väljer att se det som att jag faktiskt hunnit med att göra en hel del under mina år. Det material jag har liggande ger mer inspiration än dåligt samvete och jag har faktiskt gjort ganska många häftiga grejer. Som det här växtfärgade silkegarnet som bara ligger och väntar på att bli något fint. Jag köpte vitt silke av Ragnhild på en mysig hantverkshelg i Linköping för många år sedan, därefter fick det ligga ganska länge innan jag plockade fram det under växtfärgningen på Bäckedal. Jag minns att jag kämpade väldigt hårt för att få jämn färg på det, cirkulerade det försiktigt i grytan under hela färgningen. Helt lyckat blev det inte men iallafall hyfsat.
Nu har det fått ligga till sig i ytterligare åtta-nio år och nu har det fått flytta upp i garnkorgen i lägenheten. Kanske någon skulle vilja lära mig knyta hårnät? Det har jag alltid velat kunna!
 
 

The best thing in moving out is the possibility to dig around in things you haven't seen for years! Of course it could be the worst thing as well... But I choose to se it as if I have accomplished quite a while during my years. The materials I have lying around gives me more inspiration than bad conscience. Like the plant dyed silk I found. I dyed it many years ago and now I maybe can use it for netting hairnets? I have always wanted to learn that, perhaps someone wants to teach me?!

KOMMENTARER:

  • Janne säger:
    2012-12-26 | 15:40:05

    Jag kan ta med en nätnål och visa dig hur man gör.

    Janne

    Svar: Du är bäst! :-)
    Bomärkt

Kommentera inlägget här: