Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Virus och vantar

Kategori: Allmänt, Nålbindning

Vad göra när man blir däckad av ett otäckt virus och inte kan jobba??
 
Jag passade på att lära Janne att nålbinda. Tro det eller ej, vantarna nedan är hans första par! För mig tog det flera år att få det så jämnt.
 

What to do when totally whiped out by a virus and unable to work??
 
I tought Janne to needlebind. Believe it or not, the mittens below is his first attempt! It took me years to get it that smooth and even!
 
 
Valkning på handen med såpa och varmt vatten. Notera den tjusiga avslutningen. Den har Janne själv kommit på.
 

Fulling on the hand with soap and hot water. Please notice the fancy ending, Janne's own invention.
 
 
 
 
Garnet, ett mjukt ullgarn från Lidl som kostade 50:-/2hg, krympte otroligt mycket och slutresultatet blev väldigt tätt och fint.
 

The soft, wollen yarn shrunk incredible much and the final result is very thick and dense.
 
 
Gjorde jag något nyttigt själv, då? Jodå, ett par julklappsstrumpor av garnet från Petra blev det till slut. Men de lägger jag inte upp bild på förrän imorgon, för nu hänger de på tork på elementet!
 

Did I do something useful myself, then? Yes, a pair of socks for christmas is now drying on the radiator in the bathroom. Pictures tomorrow!
 

KOMMENTARER:

  • Janne säger:
    2012-12-27 | 03:00:04

    Att resultatet blev så bra beror nog på att jag hade en så duktig lärare!
    Janne

    Svar: Inte alls, du är en ren naturbegåvning!
    Bomärkt

Kommentera inlägget här: