Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Att tälja en nålbindningsnål

Kategori: Hantverk, Nålbindning

Genom åren har jag haft ett ständigt återkommande problem; att hitta någon som vill tälja nålbindningsnålar åt mig. När man håller kurs vill ofta kursdeltagarna köpa sin egen nål, samma sak gäller när man säljer nålbindningshäften och garn på marknader. 2008 gav jag slutligen upp, jag skulle hålla kurs för Medborgarskolan och ingen hade tid att göra nålar åt mig. Så jag åkte hem till föräldrarna med min lilla täljkniv och gjorde dem själv!
Egentligen är det ju inget svårt alls, men jag har stor respekt för trä som material och ännu större respekt för dem som faktiskt kan hantera det. Nu har Janne tagit över tillverkningen här hemma och jag har passat på att fota lite. 
 
Börja med valfritt lövträ, i detta fall körsbär, och klyv ut en lagom bit (ca 1,5x0,7x12 cm). Man kan utgå från ett vedträ  eller från en lite grövre gren. Tänk dock på att aldrig använda träets kärna eftersom det gärna spricker då. Fördelen med att klyva framför att såga är att du följer träets naturliga form och får ett starkare ämne. Om man som jag inte vågar använda yxa kan man lägga kniven mot ämnet och banka med ett vedträ, precis som när man späntar stickor. (Eller iallafall som när jag späntar stickor!)
 
 
Grovtälj ämnet så att det blir slätt. Tänk på att följa träets fiberriktning och naturliga form. 
 
 
Nu är det dags för ögat, det skall göras tidigt i processen för det är här det är störst risk att det skiter sig! Välj den ände på ämnet som är mest homogen, minsta lilla försvagning gör att nålen brister i ögat. 
Jag brukar lägga ned ämnet och skära ut det med spetsen på kniven, Janne gör helst på frihand. Hålet skall vara  så långt och stort det bara går, jag vill kunna få igenom tre trådar lovikkagarn på en gång. Det är vikigt att man fasar ned kanterna fint och att man jobbar från båda sidorna. Insidan på ögat skall vara lätt rundat.
 
 
Nu är det dags att forma till nålens överdel. Du vill ha så lite extra material som möjligt utan att nålen för den skull går sönder. 
 
 
Jag brukar skära ögat rent med kniven, Janne föredrar nålfil. Vilket som funkar så det är bara att välja efter tycke och smak. 
 
 
Spetsen får inte vara för trubbig, men inte heller för tunn och vass. 
 
 
Jag gillar inte sandpapper utan brukar använda baksidan av kniven för att trycka ned fibrerna och få en fin ytfinish på nålen. Men det är också en smaksak.
 
 
Indränkning med rapsolja.
Tips! För att spara på olja, häll litegrann i en burk med skruvlock, stoppa ned nålen, skruva på locket. Lägg burken på sidan. Låt ligga en vecka. Färdigt!
 
 
Skillnaden mellan inoljade och oinoljade nålar av körsbär. 
 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2016-09-18 | 20:42:51

    Funkar olivolja och hur länge ska de torka?

    Svar: Misstänker att du redan hunnit testa, men de allra flesta sorters oljor fungerar helt ok, så även olivolja. Efter någon dag brukar de inte klibba längre.
    Bomärkt

Kommentera inlägget här: