Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Man tager vad man haver...

Kategori: Hantverk

Temat för dagens inlägg är återbruk och alternativa användningsområden. Detta eftersom både jag och Janne sitter ganska still just nu och har gjort så ett tag. Alltså får vi klara oss på det vi har/det som finns runtomkring oss. 
För några dagar sedan saknade jag till exempel en nystpinne:
 
 
Knappgjutningsrycket (jag skall berätta mer om knapp-idén framöver) fixades så här:
 
 
Även om vi hade en hel del bra knapp-formade saker hemma har jag inte kommit mycket längre än så här än. 
 
Jannes tröja har gått sönder såpass illa att det inte går att laga den. Dessutom har han avslutat brickvävningsdelen på hårnätet och fick en hel del efsingar (trådändar) över. Samtidigt ville min mor bli av med lite av mina gamla grejer som fortfarande ligger kvar hemma, så vi fick med oss en kasse "höftkuddar" från min 1700-talsperiod hem. 
Tröjan blev till ett kuddfodral, efsingarna till tofsar och med fyllningen från höftkuddarna blev resutlatet så här bra:
 
 
 
Kommentera inlägget här: