Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Nålbindningsexperiment

Kategori: Nålbindning

Vad göra när man är hemma sjuk och nästan inte orkar någonting? Senaste månaden har jag experimenterat lite med nålbindning. Sakerna nedan är inget jag har några historiska belägg för, det är bara lite olika varianter på hur man kan använda tekniken. 
 
Prickigt: 
 
 
Smalrandigt:
 
 
Maskbo:
 
 
Andra sidan, det blir en lite utstickande kant:
 
 
I färdigt skick, mössan Labyrint:
 
 
Det är säkert tio år sedan jag nålband en mössa sist, men jag blev ganska nöjd ändå! När jag ändå var igång testade jag att göra morgontofflor också. De ser ut så här:
 
 
De är inspirerade av persiska giveh, som trots att det nästan överallt står att de är vävda, faktiskt är nålbundna:
 
 
Mer info här: http://www.needlecraftuniversity.com/eNews/eNews0806.htm
Kommentera inlägget här: