Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Randig häl

Kategori: Nålbindning

När man nålbinder med två färger samtidigt måste man göra en del val, t.ex. hur man vill att hälen ser ut. Ibland har jag gjort hälen enfärgad, det är lätt. Den här gången blev det en randig häl istället.
På bilden nedan är foten åt vänster och hälen nedåt. Utbrytningen är gjord i ljusgrått och jag har gjort nästan ett varv mörkgrått. Hade jag velat göra en helt mörkgrå häl hade jag bara fortsatt. Nu gör jag istället en nystart i tredje maskan innan vändningen.
 
 
Sedan gör jag tre minskningar och kan fortsätta binda på en ny, ljusgrå maskrad.
 
 
När jag skall fortsätta med det mörkgrå garnet gör jag tre minskningar för att få fin form på hälen, sedan är det bara att fortsätta runt. Precis som när man gör en vanlig häl.
 
 
Nästan färdig, nu minskar jag på nästan varje maska.
 
 
Och slutligen mötas de två... Jag delvis drar ihop, delvis syr ihop de båda maskraderna till en färdig häl!
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: