Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Slaglås

Kategori: Reenactment

I onsdags var det dags för auktion igen, denna gången kvällsauktion i Söderboda här på Gräsön. Fortfarande helt slut efter lördagens maratonauktion var jag väldigt tacksam för att det inte var så långt att åka, och inte så många saker som skulle ropas ut. Vi laddade med kaffe på nyöppnade Anders Mats-gården (rekommenderas!) och tog sedan ett varv för att inspektera utbudet. Jag hittade inget jag fäste mig nämnvärt vid, men ropade ändå hem några märkböcker och en 40-talslampa. Korsstyngsalfabeten i märkböcker är perfekta när man skall väva vridningsbetingade brickband och det är alltid kul att ha ett gäng att välja på. 
 
Janne infriade en gammal dröm och ropade hem ett slaglåsgevär. En ganska kul historia, ombyggd, lagad med koppartråd och med tillhörande kulpung. Jag har gjort mitt bästa för att fota, men det var banne mig inte lätt.
 
Gissa om Jannes jakthundar blev alldeles tokiga när jag gick ut för att fota den! 
 
 
Kommentera inlägget här: