Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Jönköpings Allmogemarknad

Kategori: 1800-tal, Reenactment, Sömnad

14:e september var det dags för en klassiker i repris.
Under fem alldeles för korta timmar förvandlas Hovrättstorget i Jönköping till en sjudande, levande marknad, inspirerad av 1800-talets folkmarknader. Djur, karameller, konsthantverk, matförsäljning, visslande ånglok... Och så Grävlings Naturprodukter med Janne och mig! 
 
 
För Janne blev det första Allmogemarknaden, själv har jag varit där flera gånger förut men aldrig i dräkt och aldrig för att sälja något. Det blev hektiska timmar med många trevliga människor som var väldigt nyfikna på vad vi hade att visa upp. Janne demonstrerade slipning med skavfräken och berättade om sina produkter medan jag visade upp nålbindning. En och annan burk lädersmorning gick minsann också åt!
Tyvärr hann vi inte se alls så mycket av marknaden som vi önskat, faktum är att vi inte ens hann äta! Så tusen tack till goda vännerna som kom med god kaka till oss, det var verkligen räddningen! 
 
Stilig Janne med trött Martina
 
Vi träffade en massa gamla bekanta, särskilt roligt var det att få återse Torbjörn Svarvare jag skrivit om i det här inlägget. Tyvärr ligger hans fina och informativa hemsida nere just nu, men han jobbade på att få upp den igen.
 
Om marknaden såg ut riktigt som på bilderna nedan vet jag inte, men ett myller av glada människor var det verkligen.
 
Torgdag i Lund vid 1800-talets mitt, ur boken "Helg och Söcken" av Mats Rehnberg
 
 Folkmarknad i Västmanland vid 1800-talets mitt, ur boken "Helg och Söcken" av Mats Rehnberg
 
Sist en liten reflektion.
Tiden går i cirklar och det som har varit kommer alltid igen. Det som förr om åren kanske var ett pikant inslag eftersom det var oss så främmande, känns nu både fel och sorgligt. http://www.jnytt.se/det-ar-roligt-att-fa-rulla-sig-i-jord-och-ga-ut-pa-stan
För när skådespelartiggarna gått hem och tvättat lorten av sig och avspärrningarna hävts, kommer verklighetens tiggare in på området. I sjal och med långa kjolar, vad skall hon tänka om oss?
 
 
Kommentera inlägget här: