Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Hello Kitty!

Kategori: Allmänt, Hantverk, Loppis/Auktion

Ibland ropar man in saker på auktion bara för att de är så förskräckligt fula. Så var definitivt fallet förra helgen när Janne och jag var på auktion i Lövstabruk. 
 
 
Den här lille gynnaren auktionerades ut som "gris" och det ville sig inte bättre än att jag spontan-ropade hem den för en inte alltför blodig penning. 
 
 
Först hade jag tänkt ge bort den i present, men efter googling på Brio+katt (även om märket inte finns kvar är det ju ändå ganska uppenbart att det är en Brio-leksak) hittade jag ett urklipp från tidningen Retro som kullkastade mina planer. Katten heter Kitty, är mycket riktigt tillverkad av Brio men bara under en mycket kort period för över 30 år sedan, närmare bestämt mellan 1981-1983. Därefter kallades alla Kitty tillbaka då öronen befanns vara spikade med för korta spikar vilket gjorde att de kunde lossna och orsaka kvävning hos små barn. Ingen alls bra present till ett litet barn, kan man alltså lugnt säga! Kul dock att just den här lilla Kitty klarade sig undan återkallningen och finns kvar som ett ganska ovanligt exemplar. 
 
 
Vad som var lite extra roligt med Kitty, förutom själva uppsynen, är att hon är en restprodukt tillverkad av reservdelar från andra Brioleksaker. Den kavata svansen är t.ex från början en skorsten till ett lok! Så egentligen är hon en väldigt modern liten katt, helt i tiden. Förutom på de farliga öron-spikarna då.
 
En annan rolig sak på auktionen, som jag dock inte släpade hem, var den här minst sagt annorlunda spinnrocken.
 
 
Två hjul, två trampor (vackert fotformade) samt drivrem. Snacka om speciell!
 
 
Undrar vem det var som klurade ut den här konstruktionen en gång i tiden? När jag testade den lite försiktigt gick den oerhört jämnt, absolut samma hastighet hela varvet runt. Måste vara ungefär som att spinna på en maskin, på gott och ont!
 
 
Vem som blev den lycklige ägaren till slut, samt hur mycket rocken gick på, kan jag inte berätta om. Vi gav oss nämligen i förtid och åkte vidare på loppisrunda istället. Men man vågar väl knappas hoppas på att den kommer till användning någon gång? Ja, förutom till att hänga blommor på, förstås. 
 
 
Kitty då? Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag skall behålla henne eller låta henne gå vidare till ett nytt, kärleksfullt hem (med bifogad tydlig info om öronens farlighet, såklart). Men tillsvidare står hon här och ser allmänt lustig och förnöjd ut!
 
Informationen om Kitty kommer härifrån.
Kommentera inlägget här: