Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

En vänlig grönskas rika dräkt...

Kategori: Allmänt

 Nu händer det verkligen saker på ön. Och då menar jag inte att sommargästerna börjar droppa in och kön till färjan blir allt längre. Nej, ljuset har återvänt och nu härskar det större delen av dygnet. Värmen börjar också att komma och det grönskar på allvar. För att inte tala om alla blommor överallt.
Blåsippor, blåsippor i mängder! Gräsö står inte Gotland efter när det gäller blåsippor, vilket kan vara lite överväldigande för en utflyttad smålänning som är van vid att se en eller två per säsong. Jag kan bara inte sluta fota dem!
 
 
En grön dimma har svept över skogen och börjar täcka de vissnande spåren efter fjolårets grönska. 
 
 
På ängarna kan man snarare prata om en gul dimma. Gullvivorna lyser ikapp med solen.
 
 
Också havtornen börjar vakna ur sin vintersömn.
 
 
 
När vi kom till kungsängsliljorna på standängen gav den annars alltid så tålmodige Janne upp och gick hem.
 
 
Jag dröjde mig kvar ytterligare en kvart eller så med kameran.
 
 
En enda vit klocka i ensam majestät.
 
 
Tänk att allt det här stod under vatten för bara någon månad sedan! Jag gillar det bättre så här. 
 
 
Hemma i "trädgården" blommar bergenian.
 
 
Glädjande nog har också minipåskliljorna jag trampade ned lite slarvigt i jorden i fjol inte bara tagit sig utan också spridit sig. De verkar trivas runt lyktstolpen!
 
 
Bland allt som spirar och gror blir kontrasten till det som ruvar vid horisonten än större, men också det är ju en del av vår verklighet. En ständig påminnelse om hur skört livet som vi känner idag är. 
 
 
 
Kommentera inlägget här: