Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Inspiration

Kategori: 1900-tal, Allmänt

"Romanen" av Carl Larsson
 
Den här bilden har jag lånat från: http://www.artinthepicture.com/paintings/Carl_Larsson/Woman-Lying-on-a-Bench/ Men den hänger också på väggen här hemma som maj månads bild i Carl Larsson-almanackan.
 
Mellan skafferi och köksfönster.
 
Alla bilderna i almanackan är fantastiskt vackra och inspirerande, men just den här har jag har gått och tjuvkikat på av och till hela året. Den är målad 1913 och jag älskar den! Ljuset, kompositionen, känslan, för att inte tala om de fantastiska textilierna... Det kommer definitivt att bli en sådan dyna till kökssoffan här hemma, samt trasmattekuddar till stolarna. 
Men just nu nöjer jag mig med att bara stanna upp lite då och då i vardagen, titta, njuta och låta mig fyllas med inspiration.
Kommentera inlägget här: