Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Valkning

Kategori: Nålbindning

Jag lever fortfarande, jag har bara inte haft uppkoppling på en och en halv månad. Men nu har jag bytt lägenhet och boat in mig lite bättre. Dock har jag inte varit sysslolös, det har blivit ett par till strumpor sedan sist. Ett par 47:or...



I'm still alive! I just haven't had connection for about a month and a half. But now I have changed apartment and is settling down a bit. Since last I have made one pair of socks, size 47...




Igår smög jag mig ned i tvättstugan för att smygvalka dem i tvättmaskinen. Ja, alla textilnördar, ni hörde rätt, i tvättmaskinen! ;)



Yesterday I snuck down into the laundry room to full the socks in the washing machine. Yes, all textile nerds, you read it correctly. In the washing machine! ;)



Jag lämnar aldrig ifrån mig ett plagg utan att ha åtminstone ha tvättat ur dem ordentligt med såpa. Köpta garner innehåller alltid spinnolja, syntetiska färger och andra otäckheter som gör att plaggen känns hårda och oföljsamma. Under tvätten påbörjas också en valkningprocess som gör plaggen tätare och varmare. De behöver inte krympa så mycket, bara fibrerna börjat gå ihop lite så kan man fortsätta processen senare när man använder plagget.


I never consider a garnment finished unless it is at least properly washed up with soap. Machine made yarns always contains oils, syntetic dyes and other nasty stuff. Washing it out, the fibers softens up and also a fulling process starts wich makes the garnment thicker and warmer. They don't need to shrink a lot, the fibers just has to come together a bit, then the fulling process can proceed later during regular use.




18 minuter på handtvättsprogrammet motsvarar ungefär en timmes valkning för hand. Inte så tidsenligt, men oj vad det sparar på kroppen.



18 minutes on handwashing programme represent about one hour of fulling by hand. Not so period, but how it saves ones body!



Centrifugen, man kan bara älska den!



The centrifuge, one can only love it!



KOMMENTARER:

  • Lena säger:
    2011-12-13 | 20:42:47
    Bloggadress: http://ossamenta.dreamwidth.org/

    Blev länkad till din blogg från andra medeltidsnördar. Kul att träffa dig här när vi inte setts IRL på flera år. Befinner du dig i Malmö-krokarna runt jul/nyår så hör av dig ifall du vill ta en fika.

    Kramar från Lena i exilen.

  • Bomärkt säger:
    2011-12-13 | 21:17:41
    Bloggadress: http://bomaerkt.blogg.se/

    Heej Lena!

    Det var längesedan sist, jag saknar dig! Hoppas du har det bra, lova att inte läsa mina engelska inlägg alltför noga!



    Kraam!

Kommentera inlägget här: