Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Tiden som går - eller mer om trefingervantar

Kategori: Reenactment, Skinn och läder, Sömnad

I helgen var jag i Linköping på trevligt födelsedagsfirande och fick samtidigt återse det första paret trefingervantar jag sydde. De är, om jag inte minns fel, åtta år gamla och mycket välanvända. Det är verkligen jättekul när något man gjort kommit till användning, men jag skall erkänna att jag aldrig sett något liknande förut. Eller som ägarinnan sa: När jag visade dem för Ludvig sa han att jag borde ha smort in dem.
Ärligt talat vet jag inte om de går att rädda men jag hoppas såklart att de skall få vara med på många fler lajv.
 

Threefingered gloves I made eight years ago. Worn a lot!
 
 
 
När det begav sig såg de dock ut så här:
 

Back in the days they looked like this:
 
 
Jag baserade dem på bilden nedan men valde att inte klippa ned ullen vid mudden.
 

They are based on this picture, but I choosed not to cut the long wool at the cuff.
 
The Nativity by the MASTER of Flémalle 1420
 
Jag har varit intresserad av handskar och vantar i många år och trefingervantar är såklart extra roliga då de är ett slags mellanting, varken vante eller handske. Eller kanske både och?!
På medeltida bilder kan man se dem bäras av herdar, bönder, tiggare men också falkenerare och soldater. En slags arbetshandske med lite större rörelsefrihet än en vante, men inte lika arbetad och "fin" som en femfingerhandske.
 

I have been interested in gloves and mittens for many years and threefingered gloves have a special place in my heart, maybe because they are a mix of both mittens and gloves?
On medieval illustrations they are worn by shepherds, farmers, beggers but also falconeers and soliders. A kind of workers glove, not as clumsy as a mitten but not as fancy as a five fingered glove.
 
Annunciation to the Shepherds, book of hours (Bibl. Sainte-Genevive, MS 1277, fol. 053), c. 1433-1465
•Landsknechte by Jörg Breu, c. 1525-1530
 
More information on threefingered gloves:
 
 
  
Kommentera inlägget här: