Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Att se på andra sätt

Kategori: Allmänt

På auktionen i lördags ropade jag hem två stora kartonger med blandad bråte, mest för en lampas skull, men jag hade även spanat in ett gäng med vaser. Nu när jag har möjlighet att plocka nästan obegränsade mängder blommor och dessutom har plats för dem inomhus, känns det kul med lite uppdatering på vasfronten. 
Dock följde det ju med mycket annat jag var mindre sugen på. En lampa av krabbklor, till exempel!
Redan på håll såg jag en klumpig ljusstake i glas och när jag kom hem var den det första jag tänkte sortera bort, förutom att den var stor och ful så gillar jag inte ljusstakar och ljuslyktor!
Att köpa begagnade saker är lite speciellt, det handlar ändå om en annan människas bohag. Något som älskats och vårdats ömt, eller som glömts bort i ett skåp och aldrig ens använts.
Nu skall saken återigen få ett sammanhang, en ny chans att bli omtyckt, bli speciell just för mig. Eller bara förpassas till en ny låda på väg mot nya äventyr. 
Kanske var det någon sådan fundering som fick mig att titta till lite extra på den fula glasljusstaken, och jag insåg att den var helt ihålig.
Och den fula ljusstaken bytte med ens skepnad i mina ögon till en smäcker vas!
Nu står den i fönstret i sitt nya sammanhang och gör mig glad varje gång jag ser den.
 
 
 
Kommentera inlägget här: