Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Kickstarter: En rustning till Barbie!

Kategori: Allmänt, Reenactment

Crowdfunding är ett trevligt sätt att skaffa finansiering till diverse projekt online. Jag har tidigare skrivit om den nålbundna vanten från Ribe som nu, tack vare donationer online, kommer att c14-dateras.
En annan, pågående crowdfunding läste jag om på Medieval News och jag kan bara inte låta bli att dela med mig; Medieval Barbie!
 
 
För visst har väl Barbie gjort sig förtjänt av en rustning efter alla år i flickrum bland mordiska småbarn?!
Det är 3D-amatören Jim Rodda som noterat att Barbie genom åren varit många saker, men aldrig en riddare. Eller Brienne of Tarth, som han uttrycker det i sin presentation på Kickstarter.
 
 
Sitter din rustningsnörd till pojkvän (eller flickvän) och frustar av ilska över den dåliga rustningsdesignen vid det här laget? Då är det dags att lugna ned henom med att Jim Rodda själv tycker så här om den tidiga prototypen:

"The field plate armor depicted in the photos and video above is a nice-enough prototype, good enough for patrolling the battlements at Stonemist Castle. But wearing it to a meeting of the Kingsguard? To the Council of Elrond? To prom? Honestly.

A fully funded Kickstarter will enable me to design and produce the next iteration of the prototype armor, a favolosa e bellissima ensemble that befits a lady of Barbie's high station."

Det kommer alltså bli bättre. Ännu så länge får man dock nöja sig med bilden ovan samt denna helt fantastiska (tycker jag) filmsnutt som verkligen ger mersmak. Nästan lite synd att man slutade leka med Barbie för sisådär 22 år sedan...
 
 

 
Insamlingen är redan nästan i mål, men vill ni skänka en slant, gör det här: 
Det är också därifrån jag lånat bilderna.
Kommentera inlägget här: