Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Blickar bakåt på sommaren och framåt mot julen

Kategori: Allmänt, Hantverk, Nålbindning, Reenactment

Julmarknadssäsongen är i full gång och i helgen var Janne och jag i Östhammar på Hemslöjdens julmarknad. Det var jättemånga duktiga slöjdare där med helt fantastiska saker och man blev verkligen påmind om att julen är i antågande.
 
Lammullsprodukter från Västergården
Broderat av Marion Gille
 
Samtidigt har jag haft lite tid att blicka bakåt, mot sommaren som var och allt roligt och spännande som hände då. Som till exempel när vi besökte Hantverkslägret i Växjö.
Det har av olika anledningar, mest jobbrelaterade sådana, gått nästan tio år sedan jag senast deltog på ett hantverksläger. Mycket var sig dock fortfarande likt, om än i lite mindre skala.
  
foto: Roger Magnusson
 
 
Samma jurtor och skärmtak, samma grytor, samma "vanliga" kärngäng med deltagare, jag kände till och med igen en hel del kläder från förr. Kanske lite äldre och mer slitna, men ändå! Många av deltagarna på plats hade jag inte träffat på flera år, så det blev en riktigt trevlig nostalgitripp.
 
foto: Roger Magnusson
 
Ett nytt inslag var dock, till min stora lycka, Maria Lind Heels nålbindningsverkstad. Maria är en oerhört driven och skicklig nålbinderska med stort både praktiskt och teoretiskt kunnande. Vi har inte träffats i verkligheten förut så det var verkligen jättekul att hitta henne där! Som en extra bonus fick jag dessutom möjlighet att titta på alla hennes fina grejer. Jag råkade köpa lite växtfärgat garn...
 
 foto: Roger Magnusson
foto: Roger Magnusson
 
Visst blir man inspirerad av provlapparna?! Blir ju mycket finare så här än när man bara har dem i en tråkig pärm. Mycket mer överskådligt och pedagogiskt också. 
 
 
Tack till Roger, som lät mig använda hans bilder. Jag glömde alldeles bort att fota själv!
 
Kommentera inlägget här: