Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Tantigt värre!

Kategori: 1800-tal, 1900-tal, Allmänt, Loppis/Auktion

Gårdagens auktionsfynd kan vara det tantigaste jag någonsin köpt. 
 
 
En minkkrage(!), en sidenschalett och en helt gigantisk, svart sidensjal jag aldrig sett make till tidigare.
 
 
Dessutom en hel rulle med cremefärgad spetsgardin, som förvisso kommer bli väldigt fin här hemma när allt är renoverat och klart, men tantigt värre är det!
 
 
De stackars minkarna, förenade i en evig kyss. Makabert värre, men också ett dokument från sin tid. Hade de varit utan ansikten och ben tror jag inte någon skulle reagera idag. 
 
 
Som extra bonus följde också tre rejäla yllefiltar med, inget jag direkt klagar över. Den blommiga är gudomligt vacker, om än ganska tantig den också...

KOMMENTARER:

  • Ron van Wiggen säger:
    2015-07-16 | 20:07:18
    Bloggadress: http://flyingwoodsman.blogspot.se/

    Yllefiltar är alltid bra! Med eller utan tantigt mönster.
    Jag köpte så'n gammal tants skogsgrön yll mantel med mink krage på. Och jag görde en anorak av den...
    Men blicken av loppisens ägare när jag köpte den...

    Svar: Haha, ja jag kan bara tänka mig! Mina favoritfiltar är faktiskt holländska arméns gröna, köpte två senast jag var i Nijmegen. Men dem har vi som dukar när vi säljer grejer, så jag behövde några nya.
    Bomärkt

Kommentera inlägget här: