Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Tomtevoodoo

Kategori: Allmänt, Grävlings Naturprodukter, Hantverk, Nålbindning

I våras satte jag ett helt pluggbrätte med solrosor, det var meningen att de skulle stå i kanten av vårt potatisland och dölja komposten lite fint. Sedan kom livet (och framförallt företaget och bihåleinflammationen) ivägen och det blev inte ens något potatisland i år. Det är sånt som händer och oftast får man ett nytt försök om inte nästa år, så året efter. Solrosorna fick stå kvar i sina minimala små pluggar och sommaren gick. Det blev juli, augusti och september, man kunde tänka sig att de skulle ge upp helt och vissna ned och dö, men inte! Istället gick de i knopp, knappa 20 cm höga. Precis innan frosten kom tog jag mig i kragen och gjorde en akutomplantering och inflyttning av samtliga solrosor. Och tänka sig! 
 
En liten, liten solros!
 
En efter en blommar de, pyttesmå miniatyrsolrosor som vägrar att dö! 
 
Men förutom solrosorna som blommar i fönstret så är det höst här nu. Äpplena har trillat ned, nästan alla löv likaså. Djuren gör sig i ordning för vintern och ibland kan man undra om inte Janne också gör det....
 
Janne kollar läget i rävgrytet.
 
Jag har forfarande feber dagligen så det blir mycket pyssel och plock för min del, jag har t.ex. testat att montera mina nålbundna armband på lite annorlunda sätt. 
 
 
Nålbundna armband, tråd och lås silverpläterat. 
Nålbundna armband av emaljerad koppartråd eller tenntråd samt silverpläterade lås.
 
Jag har roat mig mycket med att fota och lägga ut Janne och hans projekt på Instagram i höst. Det har varit en alldeles lagom sysselsättning och dessutom lite socialt också. Man lär sig faktiskt en del om fotografering ändå, samtidigt som det är väldigt tacksamt med motiv häromkring. Bristen på bra bakgrunder man kunde lida av i lägenhet existerar inte här ute på ön! 
 
Instagram var ju inte så tokigt trots allt...
 
Till slut orkade jag inte vänta på att bli frisk längre, så jag gav mig på ullen ändå. Det här lilla gänget blev resultatet, det var ju inte så ansträngande när det kom till kritan. Jag hade verkligen glömt hur kul jag tycker det är att tova. Oknyttsgänget fick följa med på marknad i lördags och tänk; det tog inte mer än någon timme så hade alla flyttat till nya hem!
 
Gräsö Gårds Julmarknad. Fantastiskt fint väder, fin marknad och rekordförsäljning! 
 
 
Undrar ni varför alla ullknytten flydde fältet illa kvickt?? 
 
Janne tog den här bildserien i lördags....
 
 
Tomtevoodo...
 
Kommentera inlägget här: