Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Röda vantar och honungsljus

Kategori: Hantverk, Nålbindning

 
Så var de då färdiga, På Väg-vantarna. Jag fick dem färdiga precis i tid till Öregrunds Marknad, så det blev lite nytt bland det "gamla vanliga" i nålbindningshörnan.
 
Vantar med nålbundna dekorblommor.
 
De är hur mjuka och härliga som helst, jag kan verkligen rekommendera garnet från Yllet, Ullgarn extra 2 heter det. Färgen är mycket finare i verkligheten, rött är ju helt hopplöst att fota! Nästan lika illa som svart, eller metall...
 
Annars har vi gjort honungsljus, ett komplement till de ganska starkdoftande och mörka tjärljusen. Det var riktigt kul, massan som består av bivax, stearin och honung ser ut som vit choklad och beter sig helt annorlunda mot tjärmassan. Trevligt med ljusa fläckar på golvet som omväxling! 
 
Honungsljus och tjärljus på Öregrunds Marknad. 
 
Jag har fortfarande inte blivit av med bihåleinflammationen jag skrev om sist, irriterande värre! Sitter faktiskt på Akademiska just nu och väntar på att spola näsan. Igen. Men så fort jag är piggare har jag en riktig godislåda som väntar på mig, den kom med posten förra veckan. 
 
Leverans från Ullcentrum på Öland. Ren tovningslycka!
 
Jag bara längtar efter att sätta igång! Tomtar och grävlingar (såklart) skall det bli.
Avslutar med bild från kombinerat kvällsmys/bränntest. Nio timmar+ är väl inte dåligt för ett stöpt ljus?!
 
 

KOMMENTARER:

  • Lena säger:
    2015-10-09 | 00:25:28
    Bloggadress: http://parlstickare.dreamwidth.org/

    Så härliga vantar! Om marknadsbesökarna har något vett i skallen så såldes de nog mycket snabbt.
    Vad är förresten tjärljus bra för? Är det lukten rent estetiskt, eller håller de borta mygg, eller är det något annat?

    Svar: Tack så mycket, det är ett jättefint garn!Jag tror de flesta köper tjärljus för doftens skull, vi håller ju till vid kusten så det är många som älskar tjära här. Hur väl de hjälper mot mygg vet jag inte, men tydligen funkade de för att dölja doften av surströmming!
    Bomärkt

Kommentera inlägget här: