Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

2015, vilket år! Del 1

Kategori: 1800-tal, 1900-tal, Allmänt, Grävlings Naturprodukter, Hantverk, Nålbindning

Så här års är det alltid roligt att titta tillbaka på året som gått. Jag tjuvstartade lite redan för en månad sedan då jag gick igenom årets bilder för att göra fotokalender till Janne. Vad kul vi har haft! Det har hänt så mycket under året att jag måste dela upp berättelsen i två delar. 
Nu har jag uppdaterat husbloggen (den hemliga, säg till om ni vill ha lösenord till den för att följa husrenoveringen) och läst igenom vad jag skrivit här under året. Det blev några inlägg ändå och faktiskt inte bara om marknader och företaget vilket jag var rädd för ett tag. Men visst tar Grävlings Naturprodukter upp stor del av både mitt och Jannes liv nu och det syns. Hoppas ni inte misstycker.
Vet ni vad vi gjorde på nyårsafton förra året, förresten? Saltade in grävlingsskinn! Hur många andra kan säga samma sak?
 
 
 Tyvärr började inte 2015 på bästa sätt. Vår pigga lilla Stella-hund insjuknade hastigt och dog, inte ens två veckor efter att jag tagit den här bilden på hennes och Jannes (lyckade) mus-jakt i sopskåpet. Visst är det bra när den man tycker om får vara pigg fram till slutet, men det blev samtidigt en väldig chock och väldigt tomt och ensligt i huset.
 
 
Ungefär samtidigt slutade jag arbeta som personlig assistent och började på ytterligare en ny arbetsplats inom Daglig Verksamhet. Vilket fantastiskt jobb jag har hittat, jag kan inte trivas bättre och det passar mina förutsättningar väldigt bra. Att som vikarie få åka runt och jobba på olika verksamheter och lära känna många olika personligheter är en extra stor förmån. Ett samarbete med Vuxenskolan gör att jag också får hålla lite kurser för mina arbetstagare under våren, jättekul!

 
 
Det blev en hel del naturbilder i bloggen under vårvintern. Jag utforskade min nya kamera men kom till slut fram till att mobilen är bäst ändå med tanke på mina begränsade photoskills.
Förutom en envis förkylning (första sedan 2012) mådde jag bra i både kropp och själ och livet kändes ungefär lika stålande som det ser ut på bilderna!
 
 
 
Strax innan påsk lämnar vi den gryende våren på Gräsö och beger oss norrut till Jannes bror. Plötsligt är snön meterdjup och utsikten hisnande!

 
 Janne drar snowracern. Jag får också prova på att åka.
 
Lagom till påsk fick jag totalt dille på påskfjädrar. Svenska, naturfärgade sådana. Jag plockade fjädrar av vingar från nötskrika, gräsand och fasan och band vippor i långa banor.  
   
 
Med våren kommer en ytterligare översvämning av naturbilder på bloggen.
 
      
 
Med våren kommer också marknadssäsongen och en riktig höjdpunkt blir Järnvägsmuséets 100-årsjubileum i Gävle.
Ångande och tutande lok, fina dräkter, härlig stämning och massa trevliga människor!
 
 
 
Bland annat träffar vi Anders Lindkvist som säljer en bössa till Janne. Detta drar igång någon slags kedjereaktion och numera ser det ut så här hemma:
 
 
Nej, det är inte alla....
 
Ett litet linnesömnadsprojekt hann jag också med under året, det var längesedan sist! En liten särk till Jannes brorsdotter utan några större krav på tidsenlighet. Jag vet inte om den passade men det var kul att sy i linne igen.
 
 
Vi har varit på en hel del utflykter under året, både "privata" och med firman. En av de roligaste var nog exkursionen till Örskär sista maj. Tillsammans med Jannes mamma och hennes sambo åkte vi med på Upplandsstiftelsen/Skärgårdsstiftelsens guidade tur för att lyssna på gölgrodor. Just den dagen bjöd på precis alla väder, från solsken till hagel och guidningen gick över både stock och sten. Om vi hörde några grodor? Ja, i mängder! Vi fick t.o.m se dem plaska runt! Extra roligt var att alla de andra deltagarna i exkursionen var så otroligt kunniga och engagerade. En riktig toppendag, särskilt som jag orkade följa med överallt utan problem. 
 
Örskärs fyr och gölgrodegöl
 
Kul kan man ha på hemmaplan också, under Gräsö Konstrunda höll vi till i Söderboda hemma på Gräsö och sålde bättre än vi någonsin kunnat tänka oss. Vi börjar ana att vi faktiskt har ett fungerande koncept. Hela tiden dyker det upp nya idéer på saker att utöka sortimentet med. 
 
 
Fortsättning följer...
Kommentera inlägget här: