Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

2015, vilket år! Del 2

Kategori: 1800-tal, 1900-tal, Allmänt, Grävlings Naturprodukter, Hantverk

Jag och Janne på bygdegårdens dag i början av augusti.
 
2015 har till största delen varit ett helt fantastiskt år. 
En tråkig sak är dock förkylningen jag dragits med hela vintern, våren och sommaren. Jag har bihåleinflammation, får urinvägsinfektioner och så småningom också feber. När juli övergår i augusti är jag riktigt trött och sliten. Det är många aktiviteter som får stryka på foten, mycket jag inte orkar. Inte så lyckat när vi förutom firman också renoverar hemma. Men det är bara att gilla läget och ta dagen som den kommer. Efter tre bihålespolningar hamnar jag i kö för operation.
 
Honungsljus på ljusstöpningsstativ samt färdigstöpta/färdiggjutna. Nålbundna armband med liten grävling på. Grävlingen är ett samarbete med http://www.salalaser.se/
 
Sensommaren och hösten blir lång, varm och härlig. Janne byter från skiftgång till dagtidsjobb vilket är underbart. Kvällarna använder vi till promenader, ljusstöpning och allmänt pyssel. Jag nålbinder tenntrådsarmband och Janne tar fram honungsljus som komplement till tjärljusen.
  
Nålbundna armband.
 
Vi försöker planera vår tid och se till att ha kul också och inte lägga all energi på "måsten".
 
Inför besöket på Jönköpings Allmogemarknad. Vi valde att besöka marknaden som turister istället för att sälja. 
 
Roligaste fyndet på Allmogemarknaden, en riktig pingla i brons! Jämför storleken med tändsticksasken i bakgrunden. Även om jag av princip är emot saker som låter tycker jag hon är helt ljuvlig i sin romantiska klänning och med sitt bistra valkyrieansikte.
Janne fyndade en bösspipa... 
 
 
Något som varit riktigt kul är instagramkontot vi startade under sommaren. Vi har fått massa fin respons, många följare och nya kontakter. Det har passat mig perfekt att pyssla med när jag inte orkat med så mycket annat. Förhoppningsvis är det kul för våra kunder, vänner och bekanta att kunna följa oss i vår vardag på @gravlingsnaturprodukter Jag får användning för alla hundratals foton jag envisas med att ta hela tiden och med lite filter, ramar och grejer blir de faktiskt riktigt bra!
 
 
Senhösten kom annars att handla mycket om tovade tomtar och tovade grävlingar. Jag plöjer tv-serier och nåltovar. Många tomtar blir det, men något måste man ju ha för händerna! 
 
 
I december skriver Upplands Nyheter ett väldigt fint reportage om oss, det finns att läsa här:
 
Så här i efterhand förstår jag inte hur vi orkade med julmarknadssäsongen, men jag misstänker att det beror på att det var så otroligt kul! En riktig upplevelse var kryptozoologiska utställningen i Wira bruk.
 
Oknytt och mystiska vidunder i Wira bruk.
  
12 december åkte vi på alternativt luciafirande i Jättendal. Vi hade blivit inbjudna (via Instagram) och åkte väl egenligen lite på vinst och förlust eftersom vi tyckte det verkade spännande. Det blev absolut årets höjdpunkt. Välarrangerat, välorganiserat, trevligt, fantastiska dräkter, fantastisk show... Vi var bokstavligt talat på arrangörernas egna gårdsplan, mitt ute i ingenstans, och det var helt magiskt!
 
Så här fin var vår hörna av utställningslokalen, alla utställare hade fått specialanpassade, mycket genomtänkta platser.
 
Det var verkligen ingen vanlig marknad och jag tror att de 1600(!) besökare som letat sig dit var väldigt nöjda. Otroligt trevliga var alla i varje fall. Konstnärerna och hantverkarna på plats höll väldigt hög nivå och vi kunde känna igen en del element från kryptozoologiska utställningen i Wira bruk!
Tillsammans med besökarna minglade ett stort antal väsen och programmet var späckat med spännande punkter. För den som klätt sig varmt var det en riktig helkväll.
Vi missade såklart en hel del, men då det var dags för kröningen av den alternativa Lucia stängde försäljnings/utställningsdelen och vi kunde smita ut och titta. Trots publikhavet såg vi bra, det var storbildsskärm uppriggad vid scenen och ljudet var fantastiskt. 
 
 
 Dagen efter var vår sista julmarknad och därefter var det dags för mig att operera bihålan. Jag hade förväntat mig en stor blåtira men det blev ett totalt antiklimax, det enda blåmärke jag fick var på foten... 
Egentligen skulle vi åkt och firat jul med mina föräldrar direkt efter operationen men då hade all ork tagit slut. Istället stannade vi hemma och hade det mysigt. Janne gjorde ett ryck med renoveringen och efter att ha tillbringat i princip hela 2015 i fullkomligt renoveringskaos är köket (nästan) färdigt! Det ser kanske inte ut som så mycket annat, men det känns som att det passar huset, och det passar oss.
 
Fantastisk julklapp nr. 1, färdigt kök!
 
Det blev en lugn, fin och traditionell jul på landet med mat, julgran och Kalle Anka (om än på datorn.)
 
Julgranen i biblioteket.
 
Jag fick många fina presenter men det är särskilt en jag vill visa upp, för den är så väldigt speciell. Det här underbara setet med frivoliteter är tillverkat av en otroligt duktig dam i Östhammar. Jag hoppas på många möjligheter att bära det framöver.
 
Fantastisk julklapp nr. 2
 
Det händer bra saker och det händer dåliga, sådant är livet och sådant har också mitt 2015 varit. Nu hoppas jag på ett spännande nytt 2016 där de bra sakerna överväger, samma sak önskar jag också åt alla er läsare.
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: