Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Oväntad tvist på en lång följetong

Kategori: Hantverk

Jag har ju haft en pågående följetong om fläderbärsfärgning här på bloggen de senaste två åren. Om ni inte kommer ihåg kan ni läsa här: http://bomaerkt.blogg.se/2011/october/andrade-planer.html om när fåglarna åt upp alla bär och här: http://bomaerkt.blogg.se/2012/september/farga-med-fladerbar.html om förra årets ljuslila färgning.
Nu var det alltså dags igen! Ungefär ett kilo fläderbär (tack mamma för att du hjälpte mig att plocka) ner i en stor gryta med några liter vatten. Nu skall det bli mörklila! För att verkligen få ut all färg ur bären körde jag röran med stavmixer, vilket gav ett väldigt jämnt och bra resultat. Men ett tips är att inte köra stavmixern när du lyft upp den ur grytan, det råkade jag göra...
 
Första färgningsomgången blir med ett hekto redan färgat garn. Förbetat med alun, efterbehandlat med ättika. Jag hällde också i lite vit vinäger för att se vad som hände. Det fick stå på spisen i ca två timmar, 70-90 grader.
Förra året postade jag den här bilden på garnet:
 
 
Men jag är rädd för att det här faktiskt är närmare sanningen, beroende på ljuset förstås:
 
 
Bredvid syns också det vita, alunbetade garnet. Det färgade jag i efterbadet och lät stå över natten.
 
Resultatet på båda färgningarna blev minst sagt oväntat, så jag tänkte utlysa en liten gissningstävlan. 
 
VILKA FÄRGER BLEV DET PÅ GARNET I BAD 1 OCH I BAD 2?
Bad 1: Ullgarn, redan alunbetat och färgat en gång med fläder (till höger ovan) efterbehandlat med ättika, förstabadet med ca 1 kg fläderbär, mixade tillsammans med stjälkarna, kokta en timme, sedan silade. Tillsatt: ca 3 msk vit vinäger. 
 
Bad 2: Vitt, alunbetat ullgarn, samma bad som ovan, ingen extra vinäger tillsatt. En matsked salt i näst sista sköljvattnet (för att se hur det blev)
 
Jag använde kranvatten som innehåller mycket salt, mangan, järn med mera (vi har inte vågat testa än) Stora färgförändringen skedde i sköljningen efteråt. 
 
Gissa på nu!
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: