Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Ändrade planer

Kategori: Reenactment

Ibland blir saker bara inte som man tänkt sig.

Inspirerad av Madde och Ida hade jag bestämt mig för att ta rätt på mina fläderbär och göra ett lila färgbad. Egentligen är jag inte mycket för växtfärgning. Jag blir oftast rökförgiftad, gången vi färgade inomhus fick jag pollenallergi. Resultatet består för det mesta av olika nyanser av gult. Jag gillar inte gult särskilt mycket.
Men av fläderbär får man lila, om än med ett inte så beständigt resultat. Lila gillar jag.

Med två hekto garn och en påse alun begav jag mig ut till föräldrarna och flädern. Garnet införskaffade jag i Norge 2004 med växtfärgning i åtanke, påsen med alun passerade sitt bäst före-datum 2006. Bättre sent än aldrig.



Sometimes things just don't turn out the way you thought them to.

Inspired by Madde och Ida I decided to dye with elderberries. I'm really not very into dyeing. Mostly I get smoke poisoned or allergic. the yarn mostly turns out yellow. I'm not very into yellow. But elderberries gives purple, if not with the most resistant result, and I like purple.

With 200g of yarn and 20g of alum I went to my parents place were the elder tree grows. The yarn was bought in Norway 2004, the alum passed it's best before-date in 2006. Better late than never.




Väl framme visade det sig dock att frost och en flock fåglar hunnit före mig.


Unfortunatley, birds and the frost had been there before me.




Nå, vem vet. Det kanske blir en höst nästa år också?! Dessutom föreslog min mor att vi skulle färga med björklöv till våren eftersom hon alltid velat det. Ja, jag vet, det blir gult. Men jag blev jätteglad ändå!



Who knows. Perhaps it will come another autumn. Also, my mother suggested that we should dye with birch leaves next spring since she always wanted to try. I know, it will be yellow. But it made me really happy anyhow!

KOMMENTARER:

  • Karolina säger:
    2011-10-10 | 14:22:57
    Bloggadress: http://karosell.blogg.se/

    Hej!



    Nu har jag varit så där dålig med att höra av mig igen, FÖRLÅT! Nu har vi hunnit vara dagissjuka allesammans och köket är nästan färdigt så har du tid någon dag (nästan vecka eller så) så vore det jätteroligt att träffas! Kram Karolina

  • Martina säger:
    2011-10-10 | 19:57:02
    Bloggadress: http://bomaerkt.blogg.se/

    Jag får nytt schema imorgon, ringer dig! Kram!

Kommentera inlägget här: