Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Färga med fläderbär

Kategori: Allmänt

 
Tiden går och så var fläderbären återigen mogna!
 
 
I söndags var det då äntligen dags. Kassen med garn stod packad och klar i lägenheten sen förra året då fåglarna hann före och åt upp alla bären för mig. Jag har tänkt växtfärga länge, alunet gick ut 2006 och det har ändå ganska lång hållbarhet...
 
 
Garnet köpte jag på Husfliden i Norge för 10 NOK/50g för ungefär åtta år sedan och efter att ha nystat om 200g till härvor tyckte jag det var dags att slänga ned det i stora kastrullen med nästan en hel påse alun för betning.
När allt blivit till vild spaghetti kom jag på att man vanligtvis brukar knyta om härvorna först. Det har som sagt gått ett tag sedan jag färgade garn sist... Som tur är kunde jag få assistans från ett resligare håll innan katastrofen var ett faktum. Bilden är tagen av min far som tyckte det hela såg mycket lustigt ut.
 
 
 
Därefter var det dags att plocka bär, i första omgången ca 600g. I efterhand inser jag att jag borde mosat dem bättre än vad jag gjorde, jag trodde nog att de skulle koka sönder mer.
Tyvärr vägrar bilderna att lägga sig på rätt håll när jag lägger in dem, men här är iallafall en bild på färgsoppan samt när jag låter garnet rotera ned i grytan så att färgen drar på jämnt.
 
 
Det är framförallt två saker man måste tänka på när man färgar yllegarn. Dels att aldrig temperaturchocka garnet, dels att se till så att färgen drar på jämnt. Det första undviker man genom att låta garnet gradvis värmas upp och svalna genom olika temperatur på sköljvatten. För att få jämn färg behöver garnet vara noggrant tvättat, lagom hårt ombundet och ha möjlighet att rotera i färgbadet. Om man sedan har förbetat garnet (som jag den här gången gjorde med alun) får man bättre härdighet på färgen. Det behövs verkligen med fläderbär som ger en väldigt flyktig färg som lätt bleks i solen och vid tvätt.
Halvvägs in i färgningen tycker jag att det är alltför dålig färg på garnet och slänger i ytterligare ca 200g fläderbär, den här gången noga mosade. Jag vet inte om det har någon direkt effekt på resultatet men efter ca 2 timmar i färgbadet har garnet fått den här färgen:
 
 
Jag har fortfarande 100g alunbetat garn kvar som jag tänkt färga i andrabadet men eftersom resultatet på förstabadet blev så ljust känns det inte som läge för det. Istället får det hänga på tork i väntan på nya färgningsäventyr. Vem vet, kanske sitter bären kvar där till nästa helg också?!
Det ingen fara alls att låta bären koka med garnet, det blev en jämn färg utan fläckar och det var hur lätt som helst att skaka ur skräpet efteråt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: