Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Yllelagning med nålbindningsteknik

Kategori: Sömnad

Nu har turen kommit till min bruna klänning. När jag ändå har den framme passar jag på att laga de två små hål som fanns i tyget från början och gjorde att jag fick det mycket billigare. Jag tänkte att det går ju fort att laga! Fyra-fem år senare är det så dags.


Now the turn has come to mark my brown dress. I also took the opportunity to fix the two small holes that was in the cloth from the beginning and gave me a better price. I thougt it was easily fixed. Four or five years later, it is finally time.




Det ena hålet går att sy igen direkt, det andra måste stoppas. Jag väljer en lite annorlunda lagningsteknik och syr först runt hålet med langettstygn.

The first hole is just to stitch together, the other one needs to be darned. The technique I use is quite similar with needlebinding and starts with buttonhole stitch around the hole.



Sedan fortsätter jag att sy langettstygn i de gamla stygnen, en mycket ålderdomlig variant av nålbindning.

Then I continue doing buttonhole stitches into the old stitches.
 


När hålet är tillräckligt fyllt syr jag några stygn och fäster tråden. Färdigt!

When the hole is covered enough, I pull the tread trough a couple of times and fastens it. Done!

Kommentera inlägget här: