Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Gör om, gör rätt

Kategori: Hantverk, Reenactment, Sömnad

Växjö Domkyrka 1875, från Kulturparken Smålands hemsida
 
Om man hade möjlighet att börja om från början med den här hobbyn, och kunde undvika alla fel och göra allt precis som man skall? Hur skulle man då gå tillväga?
 
Anledningen till att jag ställer mig den här frågan är att jag kanske står inför den möjligheten nu. Jag har blivit mer och mer sugen att kika närmare på 1800-talet, ett sekel jag inte vet mer om nu än jag visste om medeltiden när jag som 18-åring åkte till Visby. (Hur det var skrev jag om här i Enhörningen 2008, om ni vill ha lite kul.)
Det betyder i och för sig att jag vet betydligt mer än de flesta "vanliga" människor någonsin kommer lära sig om 1800-talet, men nu är det hårda specialkunskaper jag är ute efter.
 
Ett fel jag gjorde var att inte snäva in mig tillräckligt mycket, tillräckligt fort. Vilket är bra på en del sätt, jag fick en hyfsat bra helhetssyn på dräktskicket under hela medeltiden, men man blir också helt splittrad. Som medlem i Nordrike såg man hela tiden de andra (fantastiskt sömnadsskickliga) dyka upp i nya dräkter från nya tidsperioder och jag ville också! Jag sydde, försökte, blandade hej vilt utan att alls få ihop det.
När jag väl började landa i en enda tidsålder hade jag svårt för att hålla mig till en specifik region när jag letade källor, för att inte tala om en specifik samhällsklass. Jag kan fortfarande inte helt säkert se på en bild och utifrån klädseln och sammanhanget säga ursprungslandet.
Ett stort fel var också att jag inte läste in mig på de större skeendena i tidsperioden. Den materiella kulturen är inte allt, det hände så otroligt mycket under 1300-talet i Europa och jag var bara insnöad på saker!
Det tog också många, många år innan jag började fundera över syftet med min hobby. Det blev faktiskt en liten kris, då jag jämförde mig själv med de som på sin fritid istället volonterar med välgörenhet, åker till krigsdrabbade områden för att hjälpa till etc. Sedan började jag konsekvent att jämföra mig med golfspelare, då kändes det bättre! Mitt syfte flyttades också mer från att leka prinsessa till en folkbildande, pedagogisk verksamhet. 
 
Jag är och förblir lekman, med de problem som uppstår kring systematik och källkritik, men jag hoppas ändå kunna få ett bra grepp på det här projektet med Region, Årtal, Samhällsklass och Syfte som ledord.
En tidsplanering tänkte jag också kunde vara bra att ha. Med tanke på att jag inte fungerar alls just nu, att pojkvän och vänner,husrenovering, trädgård och det mesta annat kommer före i planeringen, anser jag att tio år är en rimlig tidsrymd. 
Jag tänkte att det vore kul med anknytning till antingen min gamla hemort eller min nya, så jag kommer att leta efter källor och inspiration dels från växjötrakten och dels från Öregrund/Gräsö. 
Syftet är att besöka ett antal marknader och evenemang runtom i landet antingen som turist eller som säljare, så för att passa in på så många ställen som möjligt tänkte jag välja tre årtionden och kika närmare på de tre samhällsklasserna adel, borgare och bönder just de årtiondena. Detta för att få ett bra perspektiv på modets växlingar i de olika stånden samt regionala skillnader. Jag kommer inte sträva efter att sy upp nio kompletta outfits, men kanske tre? 
Årtiondena är jag inte säker på än, jag behöver titta lite mer på vad jag egentligen har för material att utgå ifrån. Men jag funderar på 1840-talet, 1880-talet och sekelskiftet 1900.
Så får vi se vart jag har kommit om tio år!
 
För er som helst vill stanna kvar på medeltiden vill jag rekommendera Historisk Garderobs sammanställning av bildkällor. Helt suverän!
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Lena säger:
    2013-08-24 | 12:24:47
    Bloggadress: http://parlstickare.dreamwidth.org/

    Jag förstår hur du känner om att starta en ny tidsperiod (eller tre i ditt fall). Själv har jag under några år börjat fundera på att sy en folkdräkt, men eftersom jag i min "det ska vara _rätt_"-iver behöver jag göra lite efterforskningar först, dels eftersom jag vill använda mig av historiska plagg som mall, dels eftersom jag helst vill lägga dräkten till tidigt 1800-tal, och dels eftersom jag naturligtvis väljer en dräkt från min farmors hembygder (Harjager härad i Skåne) som inte är så värst publicerade vare sig i böcker eller på nätet. Så jag kan nog inte börja med detta förrän jag är hemma en längre tid (och inte under julen när allting är stängt) så jag kan sitta i arkiven på Kulturen, den lokala hembygdsföreningen och kanske också Nordiska museet.

    Det är svårt om man vill ha koll både på det materiella, det historiska och det mentala, vare sig det gäller 1800-tal eller medeltid. Visserligen finns det fler källor från 1800-talet, men då gäller det ju att sovra rejält.

    Lycka till med dina efterforskningar!

    Svar: Tack så mycket, håller tummarna för att du får din folkdräkt till slut! Jag har inte heller sytt någon folkdräkt, mycket på grund av just efterforskningarna man alltid fastnar i. "Min" dräkt, värendsdräkten, är till skillnad från din mycket väldokumenterad och omskriven. I nuvarande skick har livet förvanskats till något oerhört osmickrande som nog avskräckt en hel generation småländska tjejer från folkdräktsanvändning, men annars känns den ganska genuin. Men det jag backar mest för är broderierna. Metervis med broderier. Stora sådana också. Och om jag någon gång kommer över den tröskeln så finns ju också den ekonomiska aspekten. För inte nog med vadmal och linne, hela dräkten är fullspäckad med silversmycken som bara de går på många tusenlappar. Men vem vet, en vacker dag så kanske!
    Bomärkt

  • Lena säger:
    2013-08-25 | 18:04:09
    Bloggadress: http://parlstickare.dreamwidth.org/

    >så finns ju också den ekonomiska aspekten. För inte nog med vadmal och linne, hela dräkten är fullspäckad med silversmycken som bara de går på många tusenlappar.

    Det är därför jag inte vill göra dräkterna som kommer från min morfars sida: rika skånska slättbönder där även en tämligen blygsam utstyrsel innehåller alldeles för mycket silver.

    Ifall du inte är helt såld på att göra allt själv så kanske du kan låta någon annan brodera? Själv har jag inga alls problem att beställa en maskinstickad spedetröja (så länge jag kan få tag på ett bra ursprungligt mönster), med tanke på tidsåtgången ifall man som relativ sticknybörjare skulle göra den själv.

Kommentera inlägget här: