Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Missriktat idiotprojekt

Kategori: Hantverk

 
Genom åren har man gjort en hel del grejer ändå. En del projekt så idiotiska att de knölats ner längst in i förrådet och fallit i glömska. När man flyttar tenderar de att dyka upp igen. Som det här bandet, brickvävt av sysilke, som dök upp när jag packade om mitt garn.
Allt det arbetet, men att se till och få kanterna raka orkade jag inte... Jag minns att jag var väldigt besviken på mig själv. Raka kanter är liksom det som skiljer amatörerna från proffsen. Det är inget svårt att åstadkomma, även om jag använde för tjocka brickor och därför fick en onödig spridning på varptrådarna.
Dra igenom inslaget, lämna en liten ögla i sidan, vrid brickorna, packa. Dra till inslaget. Kontrollera mot en färdig mall, t.ex på vävfästet (om man använder ett sådant.) Klart.
 
 
50-60 cm blev det väl ungefär, i ett dessutom ganska tråkigt mönster och färger som inte skapar tillräckligt stor kontrast tillsammans. Entusiasm är bra men skall användas varsamt! Bandet ligger nu återigen nedknölat under andra idiotprojekt.
Glad andvent på er!
Kommentera inlägget här: