Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Laga skinnvantar

Kategori: Hantverk, Skinn och läder, Sömnad

I december skrev jag om mors tumvantar  här: Tumvantar i skinn och nu var det dags för första lagningen. Tråden i vantens känsligaste punkt; tumvecket, har slutligen gett med sig. 
 
 
Vanten är sydd med tvinnad, vaxad lintråd och då det inte är några skador på lädret behöver jag inte göra så mycket mer än att sy i en ny söm. Men jag börjar med att vränga vanten så att jag kommer åt sömmen inneifrån.
 
 
Tumvecket är lite pilligt, det är lätt att bitarna drar sig. Därför syr jag i en tråd igenom alla delar och knyter till. Man kan också nåla eller limma, men jag gillar den här metoden bäst.
 
 
Jag vaxar och tvinnar lintråden jag skall sy med för att få den extra hållbar:
 
 
Tråden fäster jag genom att sy några stygn på samma ställe, en bra bit in på den gamla sömmen så att den inte riskerar att repa upp sig mer. Sedan är det bara att sy. Och inte glömma att fästa ordentligt sen, förstås.
 
 
Färdig! Nu håller den förhoppningsvis i några år till.
 
 
Kommentera inlägget här: