Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Ett ljus i mörkret

Kategori: Hantverk

 
  
Den här lyktan ropade Janne in på auktion i Söderboda i somras. Den gör sig fint i farstun till ytterdörrens grova plank och timmerstockarna i väggen. 
Det var nog ingen av oss som trodde den var särskilt gammal, vi tittade mest på estetiken som ju passar väl in hemma i huset. Den ropades in för 20:- och sedan stuvades den undan tillsammans med resten av dagens fynd. Men när det var dags att hänga upp den och vi tar en närmare titt kan vi konstatera att det här minsann inte var något massproducerat, inget hastverk heller för den delen. Elledningarna i är gamla som bara den och Janne byter snabbt ut alltihop medan jag försöker damma så gott det går. Vi pratar om ålder och om elen möjligtvis är indragen i efterhand. Det tror jag inte på, för det finns inga fästen inuti för något ljus. Men när den är upphängd och det lyser varmt från den ropar Janne på mig och pekar; små små gula droppar! 
 
 
 
Jag lyckades inte fånga det så bra på bild, men det blev iallafall en närbild på det fina arbetet. En gul droppe syns i öppningen längst till höger för den med goda ögon!
 
 
 
Vi har alltså ingen aning om vad vår lykta har för historia, men visst vore det ändå spännande om det någon gång brunnit vaxljus i! Glaset ser för övrigt ut att ha blivit isatt samtidigt med elektrifieringen, men det är såklart också bara en lekmannagissning. Jag sätter mig och söker i Historiska Museets databas, det blir över 80 sidor med lyktor. Men jag hittar ingenting liknande över huvud taget. Vi funderar om den kan ha kommit från en kyrka.
Passar bra i farstun gör den i vilket fall!
 
 
Mysterielyktan!
 
Kommentera inlägget här: