Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Utökad maskinpark på Historiska Kompaniet

Kategori: Hantverk, Reenactment

 
För någon vecka sedan mellanlandade vi åter i Gamla Linköping hos Ludvig på Historiska kompaniet. Det verkar ha gått bra i sommar för det har rört ordentligt på sig i sortimentet, men butiken är fortfarande breddfull av vackra, kluriga, roliga och barocka saker, ofta med spännande proveniens. Skall du dit? Passa på och fråga om sakerna du tittar på, killarna i butiken är levande uppslagsverk och därtill trevliga också.
 
Mojängen på bilden ovan är senaste tillskottet till maskinparken, något som Ludvig pratat i säkert tio år om att göra; en nålmaskin! 
De flesta som sysslar med reenactment har någon gång sett Ludvigs nålar, många också köpt av dem. Han har i många års tid gjort dem efter historisk förlaga och sålt bland annat på Medeltidsveckan, Jönköpings allmogemarknad med mera. Då de inte blir mjuka och böjliga som vanlig mässingstråd är de perfekta till att fästa huvudduken, lösärmar, förkläde och så vidare. Nålar av den här modellen har tillverkats fortlöpande sedan medeltiden.
Med ett speciellt verktyg har han fått till formen på nålens huvud så att den blir mjuk, rund och fin utan något vasst som sticker ut. Men nu har verktyget tydligen gått sönder efter lång och trogen tjänst. Äntligen dags att plocka fram ritningen från 1700-talet, den som nu sitter till allmän beskådan på Ludvigs nya nåltillverkningsmaskin.
 
 
Jag erkänner, jag fattar ingenting! Men jag älskar återbruket av en gammal möbel och en IKEA-hink. Och så är jag såklart glad över att det också framöver kommer finnas nålar att köpa på Historiska Kompaniet. För av någon anledning verkar mina försvinna nästan fortare än jag hinner använda dem!
 
 
Några av mina nålar och min fingerborg.
 

Bilden med många nålar på har jag stulit från www.ludvigs.nu
 
 
 

 
 
Kommentera inlägget här: