Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Plommonläder

Kategori: Matlagning

Nej, även om rubriken kan förleda en att tro det; jag har inte blivit så uttråkad att jag börjat garva plommonskinn!
Fruktläder (aptitligt namn, inte sant?!) får man genom att torka fruktpuré på låg temperatur i ugnen, något jag aldrig testat innan men någon gång skall ju vara den första! Dessutom tycker jag det är jättesvårt att hitta på någonting att göra av de mängder med plommon som hör hösten till. Ingen av oss äter mycket sylt eller marmelad, plommonpaj är för sött, plommonsaft ännu värre... Men godis är ju alltid gott!
Jag vet inte hur många plommon jag började med, men en stor plåtbunke var det iallafall. Två liter kanske? Jag la dem i en gryta och slog kokande vatten över, sedan fick de sjuda en stund tills skinnet lossnat ordentligt på dem. Då var de lätta att skala också lätta att kärna ur. Sedan skall de bara mixas ihop till en jämn smet. Eftersom jag inte orkade hämta vare sig Jannes mixerstav eller min mixer blev det potatisstöt och elvisp. Inget jag rekommenderar, men det funkade. Sedan fick de koka läänge till en tjock smet. Det är inga som helst tillsatser i, men om man vill kan man smaksätta med kryddor och sockra efter smak. Jag tycker dock att det blir alldeles tillräckligt sött ändå med den koncentrerade plommonsmaken. Nu skall ugnen sättas på 60 grader och plommonsmeten skall bredas ut tunt över ett bakplåtspapper på en plåt. Och sedan är det bara att sätta in plåten, ställa luckan lite på glänt och vänta.
Efter ungefär åtta timmar är plommonlädret färdigt. Det är klart när det går att riva.


Jag gjorde en paus för natten och fortsatte torkningen morgonen efter, det verkar ha fungerat bra det också. Smak och konsistens är nu inte helt olikt vingummi. I de recept jag hittat gör man nu stora rullar av lädret, det kände inte jag för så jag satte mig och klippte upp det i smala remmar istället.

Tanken var att linda dem runt en sticka eller dylikt och få fina godisspiraler. Dock vägrade de hålla formen någon längre tid, så det blev små "knopar" istället. Tålamodsprövande, särskilt som de tenderade att knyta upp sig igen så fort man knutit dem.

När jag knutit färdigt fick de in i ugnen en sväng till, den här gången en kvart på 100 grader. Färdiga! De har en seg, härlig konsistens och en stark, söt och fruktig smak.
Det här receptet går att göra på de flesta sorters frukter och kan också varieras med kryddor, citron etc.
Även om plommon funnits i mer än tusen år tror jag fruktläder snarare härrör från tiden för vedspisens intåg i hemmen, men teoretiskt sett kan man ha tillverkat det i Sverige åtminstone sedan 1400-talet. Ett trevligt sätt att göra sitt eget lördagsgodis på är det oavsett.



Alltså:

FRUKTLÄDER

Valfri frukt, ca 2 liter(ev. smaksättning, t.ex. kryddor, citron, socker)

Skålla, skala och kärna ur, mixa, koka upp och koka ihop. 30 min-2 timmar.

Sätt ugnen på 60 grader, bred ut smeten på ett bakplåtspapper på en plåt.

Torka i ugn i ca 8 timmar, ha ugnsluckan på glänt så fukten slipper ut.

Färdigt när det torkat ihop och går att riva i bitar.

Klipp i breda bitar och rulla ihop. (Eller klipp smala remmar och knyt små bollar, rekomenderas dock inte!)

Färdigt! Spara i tät glasburk.


Källa: bl.a http://lomeyende.blogg.se/2013/august/plommonlader-2.html,  http://www.springsallad.com/springsalladsyrlig184.htmlhttp://www.recept.nu/lisa_och_monica_eisenman/efterratter_och_godis/frukt_och_bar/systrarna_eisenmans_fruit_roles/



Kommentera inlägget här: