Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

En ny HJÄLTE i familjen

Kategori: Hantverk, Skinn och läder

"Det är så roligt med IKEA, det finns massa saker där som man kan använda till något helt annat än vad de var tänkta för!" Sa Janne på jobbet efter att vi varit på IKEA i tisdags. De skrattade åt honom, men titta här vad vi hittade:
 
IKEA 365+ HJÄLTE Stekspade IKEA Skonsam mot kärl med non-stick beläggning.
Bra till pannkakor, tänker ni som inte är så insatta i garvning; men det här är i princip en kopia på ett räckjärn, alltså ett verktyg man använder både till att skrapa rent och till att mjukgöra skinn med under garvning!
 
 
Mitt räckjärn, gjort av Ludvig på Historiska Kompaniet.
 
Fördelen med IKEA:s variant är att det är gjort av amidplast som gör det vasst men inte skärande, en mycket bra egenskap för alla skinnskrapor. I vanliga fall har man ett räckjärn för att skrapa med och ett för att mjukgöra med (har man inte det får man som jag ställa sig och slöa eggen mellan de olika användningsområdena, det är därför jag oftast skrapar med spackelspadar.)
 
 
Formen på skaftet är inte optimalt, Janne funderar på att försöka omforma det och skafta om. Däremot bladet är helt perfekt! Det skall bli jättespännande att testa det, vi har grävlingar i frysen som skall mjukgöras så förhoppningsvis behöver det inte dröja alltför länge innan vi kan recensera HJÄLTE 365+ som räckjärn!
Fungerar det blir det en trevlig budgetvariant till vanliga räckjärn, då priset är endast 39:- 
Fungerar det inte, kan man ju alltid ha det till att steka pannkakor med.
 
IKEA 365+ HJÄLTE Stekspade IKEA Skonsam mot kärl med non-stick beläggning.
Denna bild och bilden överst i inlägget är lånade från IKEA:s hemsida.
 

KOMMENTARER:

  • Ron van Wiggen säger:
    2014-10-21 | 09:54:45
    Bloggadress: http://flyingwoodsman.blogspot.se/

    Vilken bra idé med "hjälten"!
    Hur gick det?

    Svar: Ja, visst verkar den bra?! Vi har inte hunnit testa den än och Janne har inte gjort något med skaftet, men jag är väldigt sugen på att göra färdigt två grävlingar vi har i frysen. Kanske blir det rapport här snart! Hinner du testa innan får du gärna berätta!
    Bomärkt

  • Ron van Wiggen säger:
    2014-10-27 | 15:51:00
    Bloggadress: http://flyingwoodsman.blogspot.se/

    Jag ska prova den på en älgskinn jag ska garva den här veckan.
    Du kan ser mer om detta i min blogg.

    Svar: Lycka till med skrapningen! Har du förresten funderat på att avhåra ditt skinn och göra läder av det? Jag tror mig förstå att det redan surnat en aning?! Kan jag lägga till din blogg i min blogglista? Behövs lite motvikt till allt textilhantverk!
    Bomärkt

Kommentera inlägget här: