Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Nålbundna halvhandskar

Kategori: Hantverk, Nålbindning

 
Så börjar de bli färdiga till slut. Mina nålbundna halvhandskar med hålspets jag pysslat med lite i smyg mest hela våren. Just att det är hål i volangen syns lite dåligt och ligger ännu så länge åt fel håll, men jag kommer att lägga upp bättre bilder efter tvätt/försiktig valkning. Ett jättekul men lite omständigt projekt att testa ut ett helt nytt mönster. Man får tänka lite mer tredimensionellt mot när man gör vanliga vantar eller trefingervantar. Jag gjorde dem mest för att se om det gick, och det gjorde det ju onekligen.
 
 
Garnet är ett svart ullgarn jag fått i present av min vän Elke, det har fått ligga till sig i några år innan jag slutligen bestämde vad det skulle bli. Färgen på översta bilden stämmer bäst, det är ju sjukt svårt att få bra bilder på svarta textilier! 
 
Just nu hänger de på tork efter yes och varmt vatten (jag kommer aldrig mer att använda såpa, det funkar inte alls med vattnet här på ön) och spetsen/volangen artar sig bra. Fler bilder kommer!
 
 
GLAD MIDSOMMAR PÅ ER!
 
Kommentera inlägget här: