Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Lädervård efter lerbad

Kategori: Allmänt, Skinn och läder

Förra helgen var vi på besök hos Jannes bror som håller till med sin familj i en liten by utanför Umeå. Där råkade jag ut för ett lite ofrivilligt lerbad, eller åtminstone mina sandaler! Inte hela världen eftersom solen strålade och det är ganska mysigt att klafsa barfota i lera när man inte kunnat gå alls på länge, men sandalerna (och mina fötter) såg ganska eländiga ut! 
Naturligtvis gick de att tvätta av men inget skinn, och särskilt inte vegetabilgarvat, gillar att bli genomblött. Jag sköljde dem med ljummet vatten i duschen tills de såg hyfsat fräscha ut igen och sedan var Jannes bror snäll och lät mig låna lite ur hans burk med lädersmorning han precis fått av oss. 
 
 
På bilden ovan går det att se att man sommartid inte tvunget behöver några trasor att smörja med, det går nämligen lika bra med ett rabarberblad! Är man försiktig och låter det torka ordentligt, är det bara positivt att smörja in skinn och läder medan det är fuktigt. Då går fettet in bättre och man får ett mjukare och tåligare resultat. Men då MÅSTE man verkligen låta det torka ordentligt på ett luftigt ställe, annars får man problem med mögel. Mina sandaler fick stå i solen i flera timmar och därefter luftigt inomhus. 
 
Här syns skillnaden bäst mellan en oinsmord och en insmord tvättad skinnsandal. 
 
Är man osäker på vad ens skor tål och man råkat smutsa ned dem ordentligt rekommenderar jag att man låter smutsen få torka in, för att sedan försöka avlägsna den med en borste. Blir de inte rena då, lämna till skomakare hellre än experimentera med tvål och vatten om det rör sig om dyra skor/fint skinn, det kan nämligen förlora formen vid uppblötning. Använd aldrig skovårdsprodukter som innehåller petroleum.
 
Utsikt vi besökte
 
Jag kan förresten gå helt obehindrat nu för tiden, köra bil också! Jag har efter ett och ett halvt år äntligen fått s.k biologisk medicin som effektivt bromsar upp inflammationen i kroppen. Effekten kom i princip på en gång och jag kunde sluta med alla starka värktabletter. Förhoppningsvis skall jag bli gradvis bättre i sommar, men redan nu är det otroligt stor skillnad. Bara att kunna tänka klart är ljuvligt, för att inte tala om att slippa den mest akuta smärtan. Och hoppa i lera!
 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Lena säger:
    2014-06-02 | 22:24:53
    Bloggadress: http://parlstickare.dreamwidth.org/

    Så glad jag blev att höra att du mår bättre nu. Hoppas att allt går framåt och att du inte får elaka bakslag.

    Svar: Tack så mycket! :) Det är helt underbart att kunna göra saker igen, idag har jag klättrat i träd!
    Bomärkt

Kommentera inlägget här: