Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Tomatsås -Grundrecept

Kategori: Allmänt, Matlagning

Första frosten har varit och tomaterna som inte hann mogna färdigt ute har fått flytta in. Ser det ut så här hemma hos er också? Då har jag ett recept att dela med mig av!
 
 
Förra hösten hade jag inga egna odlingar men däremot så gjorde jag en stor laddning tomatsås på tomater jag fått från Jannes snälla släktingar. Den är lätt att variera med olika kryddning och ingredienser och går att använda till det mesta. Jag frös in påsar med 3-5 dl i varje och använde dem sedan som snabbmat tillsammans med 1/2 kg nötfärs, antingen till köttfärssås, lasagne eller moussaka. Bara att tina, röra ihop och steka upp! 
En helt vegetarisk variant blir det om man använder röda linser istället för köttfärs, borde bli gott som soppa också. Utesluter man lök och morötter funkar den bra på pizza och till pasta. 
Receptet är som vanligt utan så strikta angivelser, använd det du har hemma och det du gillar att äta så är det svårt att misslyckas. Jag har på grund av allergi uteslutit vitlök som annars är en vanlig ingrediens i tomatsås, chili borde också bli gott i.
 
Men på ett ungefär:
 
Du behöver:
Mixerstav
 
Ingredienser:
-Tomater, många
-Paprika, 1-2
-Olja
-Salt
-Peppar
-Kryddor, färska eller torkade
 
Om såsen skall användas till köttfärs, tillsätt:
-Gul lök, normalstor, 1-2
-Morot, normalstor, 1-2
OBS! Såsen blir inte god att äta som den är efter att man tillsatt löken utan behöver blandas med nötfärs och stekas. Så undvik hellre det här momentet om du inte är helt säker på vad såsen skall användas till. 

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader och fyll en långpanna med tomater. Ju fler destå bättre.
En och annan paprika gör under med smaken. Kryssa tomaterna med en vass kniv och dela paprikan i bitar. 
 
 
Strila över valfri olja, jag använde rapsolja, salta, peppra och strö över eventuella torra kryddor. (Jag använde torkad timjan och oregano, men det blir såklart alltid bättre med färska örter.)
 
 
Sätt plåten i mitten av ugnen ca 20 minuter eller tills tomaterna ser färdiga ut och det börjat lukta gott. De får inte brännas.
 
 
Färdiga, lite lagom mosiga!
 
 
Lägg över tomater och paprika i en gryta och strö över eventuella färska örter. Jag hade lite basilika kvar i en kruka.
 
 
Mixa med mixerstav till en slät smet. OBS! Jag har för mig att jag testade det här momentet med elvisp i fjol. Det rekommenderas inte!
 
 
Kör tills du fått en hyfsat slät sås. Jag fick många gula tomater i år och använder mig av dem också, men finast färg blir det såklart med mörkröda tomater och paprikor.
 
 
Koka upp såsen utan lock och låt den stå och reducera ihop sig ett tag. 
Färdigt!
 
Om du inte vill använda dig av mitt snabbmatstrick för god köttfärssås förstås. Men varning! Det här fördärvar smaken på såsen och man kan inte längre äta den som den är. Men om du vågar:
Skala och riv 1-2 normalstora lökar fint, samt 1-2 normalstora morötter. (Som ni ser är mina morötter inte direkt normalstora än, så det blev några fler istället.)
 
 
Finriven lök och morot:
 
 
Blanda i såsen och rör om.
 
 
Man kan såklart konservera såsen om man vill, men jag istället valt att frysa in den i platspåsar med "lite lagom" i varje. Tre stycken blev det den här gången, vilket bör räcka till ungefär 1,5 kg nötfärs. Bara att ta upp, tina, blanda ihop och steka upp. Var mycket smidigt förra vintern då allt jag gjorde tog jättelång tid och var superjobbigt, även så enkla saker som att skala och hacka lök.
 
 
Tips! Använder du som jag påsar istället för burkar? Frys påsarna på en bricka eller liknande. Jag satte ned dem på botten av en gallerkorg i fjol (till mitt försvar, jag åt starka mediciner!) och det var inte lätt att få bort dem efter att de frusit fast runt gallret!
 
Kommentera inlägget här: