Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

En begynnande vår på Gräsö

Kategori: Allmänt

Om våren när jag var liten brukade alskogen bakom min kompis hus förvandlas till ett magiskt sjölandskap. Öar, hav, grund, broar... Vi lekte i timmar, hoppade mellan de små öarna, balanserade på halvruttna stockar. Plurrade i det iskalla vattnet...
 
Ett liknande sjölandskap har just trätt fram alldeles bredvid vår lilla väg här på ön. Snön håller sakta på att smälta bort och sumpmarken alarna står i är helt översvämmad. 
 
 
 
Skall vi gå runt det eller igenom? Igenom såklart! 
 
På skogens mossor och lavar ser man om luften är frisk. Det känns tryggt att andas här!
 
Vi pulsar genom snö med skare som både bär och brister, för att så småningom komma ut till havet.
 
Solen skiner så strålande vackert att sommarens sandstrand nästan ser inbjudande ut också i februariskrud!
 
 
 
Iskristaller, som diamanter i solen.
 
Den här gynnaren träffade vi på vägen hem. För det är väl inte bara jag som ser urdjuret på språng?!
 
 
På väg hem med tunga steg. 
 
Om det var en vacker dag i söndags, så är det inget emot kvällen. Jag blev tvungen att springa ut på trappen och fota. Det blir aldrig så vackert på bild som i verkligheten förstås. 
 
 
I söndags satte jag mina första fröer, och vet ni, det gror redan! Våren är allt i antågande ändå!

KOMMENTARER:

  • Lena säger:
    2015-02-18 | 23:01:04
    Bloggadress: http://parlstickare.dreamwidth.org/

    Så vackert ni har det på ön! Här borta är det bara februarigrått, och jag väntar otåligt på att de första små löven ska komma på buskar och träd.

    Svar: Jo, det är skönt att solen skiner så mycket här uppe, till skillnad från i Växjö! Men det var riktigt jobbigt i november-december när det var som mörkast. Då märkte man verkligen skillnaden. Men du får det snart vårigt och fint på din ö! ;) Lycka till med bensorteringen, förresten!
    Bomärkt

Kommentera inlägget här: