Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Försmak av påsk

Kategori: Allmänt, Grävlings Naturprodukter, Hantverk

 
I lördags var det dags för oss att jobba på Hemslöjden i Östhammar igen. Eftersom vädret var vackert passade jag på att fota lite utanför också, den gamla brandstationen är verkligen en charmig byggnad med sitt höga torn.
Inne i butiken möts man av en försmak av påsken!
 
 
 
 
Jag blev helt förälskad i dessa sirliga, knypplade påskägg, jag som annars varken brukar gilla påskpynt eller knypplat särskilt mycket. Alldeles för billiga var de också, vilket gäller för det mesta i butiken.
 
 
Bakom disken. Innanför dörren, i fikarummet, sitter Janne och täljer.
 
 
Utanför i hamnen ligger isen fortfarande, men snön har börjat töa bort och man kan ana vad som snart komma skall.

KOMMENTARER:

  • Ron van Wiggen säger:
    2015-02-28 | 08:27:33
    Bloggadress: http://flyingwoodsman.blogspot.se/

    Det är ju alltid problemet. Hur ska man vardera hemslöjd? Vilken pris sätter man på det?
    Är det ett hobby som man får liten betalt för eller vill man ha det som det verkligen kostar? Och vad vill folk betala för det?

    Svar: Visst är det ett dilemma! Påskpyntet på bilden kostade 60:-/st om jag inte missminner mig, vilket inte blir någonting jämfört mot tidsåtgången. Tyvärr är man ju i regel van vid att köpa massproducerat för inga pengar alls, vilket får följden att allt hantverk nedvärderas. Kanske rätt väg att gå är att paketera dem i lyxiga askar och sälja dem för 598:-/st till en helt annan kundgrupp? Men då gäller det ju att nå fram till dem också. Lösningen på problemet är en mer rättvis och jämställd värld där allas arbete är lika mycket värt, men det känns som något som ligger väldigt långt bort! Fram tills dess kämpar vi med prissättning och produktionskostnad i Jannes lilla företag, så att det en gång skall gå att leva på.
    Bomärkt

  • Ron van Wiggen säger:
    2015-02-28 | 16:15:18
    Bloggadress: http://flyingwoodsman.blogspot.se/

    Ja visst.
    Min fru har samma problem med hennes ull hantverk, (änglar, sago ull, tovning etc.). Alla (hantverkare, konstnärar osv) ropar att hon är alldeles för billigt, men när hon skulle höja priserna till ett rejält nivå finns det ingen som köper!

    Svar: Jag såg bilden du lagt upp på hennes grejer, hon är verkligen jätteduktig! Jag tror att de flesta hantverkare nu för tiden drar in de stora summorna på att hålla kurser, skriva böcker, hålla föredrag, sälja material... Själva hantverket blir mer som skyltexemplar. Lite trist.
    Bomärkt

Kommentera inlägget här: