Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Att vika ihop ett skinn

Kategori: Hantverk, Skinn och läder

 
Jag börjar med en stämningsfull bild på sjöboden i skymningsljus och passar också på att varna; resten av inlägget består av bilder på råa grävlingsskinn. Så gillar du inte sånt, titta inte mer.
 
Hur man viker ihop ett skinn:
Om man skall frysa ett rått pälsskinn, vika ihop ett skinn efter saltning eller under beredning är det viktigt att göra på rätt sätt för att undvika slaktrester i pälsen och frys/torrskador på köttsidan. Det gäller att pussla ihop så att köttsida ligger mot köttsida och pälssida mot pälssida.
Jag passade på att fota när Janne saltade en grävling: 
 
 
Grävlingen har fått ett rejält lager med vanligt grovsalt på sig. Nosen ligger lite vikt på bilden, men det är extra viktigt att salta ordentligt just i nospartiet...
 
 
...På svansen och hela vägen ut på alla hudflikar. Där man missat salta surnar skinnet och det bildas kala fläckar. Har man möjlihget kan man låta skinnet ligga så här i några dagar innan man saltar om och viker ihop det. Vi hade inte riktigt den möjligheten (eller ville rättare sagt inte ge den möjligheten till lilla hunden) och vek på direkten. Inte så lämpligt om det varit ett fårskinn där ullen suger åt sig all vätska som dras ur, men grävlingar bara ruskar man lite på så är de torra igen.
 
 
Janne börjar med att vika förs ena sidan in mot mittlinjen, sedan den andra.
 
 
Han är snabb som blixten och jag hinner inte riktigt med att fota!
 
 
Sidorna skall ligga precis kant i kant i mitten, man får maka ihop dem lite så det inte blir något glapp där skinnsidan lyser igenom. Pälssidorna skall inte heller överlappa varandra. På bilden viker Janne upp grävlingens svansparti.
 
 
Till sist får huvudet täcka den sista synliga delen av köttsidan.
 
 
Som ett litet paket! Köttsidan är helt täckt utan att det ligger någon päls emot.
 
 
Grävlingen viks försiktigt ihop.
 
 
Nu är den redo för vidare förvaring. Efter en vecka skall den saltas om, det blir ordentligt med vätska också som man måste se till att skaka ur pälsen. Efter omsaltning kan den förvaras i plastpåse eller liknande upp till ett halvår innan det är dags för omsaltning igen.
Man viker på samma sätt om man skall låta skinn vila under garvningen, eller om man skall frysa dem.
OBS! FRYS ALDRIG SALTADE SKINN! Förutom att det är helt onödigt att salta något som ändå skall frysas motverkar saltet infrysningen. Vänta med att frysa tills skinnet är skrapat och tvättat.
 
 
 
Innan jag skrev det här inlägget kikade jag runt lite på de stora garveriernas hemsidor om hur de ville att man saltar in sina skinn. Där dök termen "lädersida" upp vilket jag som vanligt tolkade som den sida lädret faktiskt sitter på, dvs. djurets utsida. Jag förstod dock snart att jag fattat fel för vad man syftade på var alltså köttsidan, djurets insida.
Termer ändras och ord ändrar betydelse med tidens gång, det är jag den första att skriva under på. Men var inte detta en väldigt märklig förändring? Narvsida, mockasida, köttsida, insida, baksida funkar väl alla bra, men lädersida?! Den vill jag hemskt gärna placera på skinnets utsida istället!
Kommentera inlägget här: