Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Borsta insidan på nålbundet

Kategori: Hantverk, Nålbindning

Jag har berättat tidigare om att jag gick en nålbindningskurs förra våren för att hitta nya infallsvinklar och sätt att använda min nålbindning på. Jag måste säga att det lyckades väldigt bra. 
Dessutom fick jag möjlighet att återknyta till en del gamla knep och knåp jag använt mig av förr men av olika anledningar lagt av med. Som t.ex. att borsta insidan på nålbundna plagg.
 
Last spring I took a class to find a new approach to my needlebinding. I must say it succeded! 
I also had possibility to reconnect to some old tricks I've been using before. Like brushing the inside of needlebound items.
 
 
Ett par vantar av lovikkagarn jag gjorde för något år sedan.
 
Mittens made from a quite coarse yarn called "lovikka".
 
 
När jag gjorde det här senast använde jag mig av en diskborste, nu har jag uppgraderat till en liten hundkarda! Brukar kosta ungefär 20:-
 
Last time I did this using a dish brush, now I uppgraded to a slicker brush made for dogs.
 
 
Det är bara att vända vantarna ut och in och sedan borsta lite försiktigt.
 
Just turn the mitten inside out and brush carefully.
 
 
Det går fort och resultatet blir fantastiskt mysigt! Mycket trevligare att ha på sig ett par vantar som är så här ulliga och gosiga invändigt!
 
It takes no time and the result is very cosy! Much nicer having mittens this wooly and snuggly on the inside!
 
 
Kommentera inlägget här: