Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

En vildare påsk

Kategori: Grävlings Naturprodukter, Hantverk

Ett vildare, och snällare, påskfjäderalternativ.
 
Jag har alltid älskat fjädrar, använder dem till pyssel och dekorerar gärna med dem till påsk. De senaste årens diskussioner kring dun och fjäder gör dock att åtminstone jag funderat lite extra på vad det faktiskt är man sätter i påskriset. Det handlar om kalkonfjädrar från USA och Asien färgas in, paketeras och skickas över halva jordklotet. I bästa fall är de plockade från döda fåglar, men de flesta återförsäljare har ingen aning. 
Så jag bestämde mig för att fixa ett lite vildare, mer närproducerat alternativ: 
 
Fjädervippa av nötskrika. 
 
Varför massa syntetiska färger, när naturen kan vara så här fantastiskt färgglad i sig själv?! Fjädrar från trafikdödad fasan.
Fasanfjädervippor.
Gräsandens vingar ger fjädervippor med skimrande blått.
 
Och så här gick själva produktionen till. Janne tyckte det såg så kul ut att han tog bild. Alla fjäderdräkter har först legat i frysen i flera månader, det är Janne själv eller bekanta till oss som tagit rätt på dem. Efter plockningen ångar jag fjädrarna med kokande vatten för att definitivt ta död på alla sorters virus, bakterier och ohyra.
 
 
Sedan var det bara att bunta ihop dem ordentligt med ståltråd och sätta dem i riset.
 
 
På långfredagen (3/4) skall vi sälja dem på påskmarknaden i Hargshamn, annars så finns de såklart på Grävlings Naturprodukters hemsida
 
Nu skall jag göra örhängen av nötskrikefjädrarna som blev över!
 
Om påskfjädrar:
 
Kommentera inlägget här: