Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Folkfest i Gävle

Kategori: Hantverk

I lördags var det stor folkfest i Gävle då järnvägsmuseet firade 100 år. En unik samling med ånglok från 1856 och framåt trafikerade sträckan Gävle-Järnvägsmuseet och det var tågentusiaster tillresta från när och fjärran. Förutom tågen var det också sekelskiftesmarknad, varietéshow, häst och vagn samt drop in-bröllop!
Janne och jag skulle sälja på marknaden så det blev en tidig start på dagen, kl. 04.45 ringde klockan. Men så var vi också på plats i god tid och kunde packa upp våra varor utan stress. 
 
Så här lugnt och stillsamt var det på området innan klockan 10 på morgonen, vårt marknadsstånd skymtar längst fram till vänster:
 
 
 
Lädersmorning, salvor, tjärljus och ett och annat grytunderlägg.
 
Klockan 10 drar det igång, det formligen väller in folk på området och det kommer bara fler och fler under dagen. Närmare 9 000 besökare skall det ha kommit under dagen! Många är vackert klädda i sekelskifteskläder och alla är glada, trevliga och intresserade. 
 
Janne spanar ut över folkhavet och försöker hinna med lite nålslipning mellan kunderna. Strax skall han smita iväg och köpa en bössa av Anders Lindqvist.
 
Tågen tuffar på under hela dagen och lägger området i en tjock stenkolsdimma. Framåt eftermiddagen tar jag mig tid att springa omkring lite på området och fota, men som vanligt hinner man se alltför lite när man själv säljer. Det är dock väldigt skönt att vi är två som står, vi hann iallafall få en liten glimt av allt spännande som pågick. 
Någon tågtur blev det däremot inte den här gången. Vi får hålla tummarna för att museet fortsätter med något liknande evenemang nästa år. Isåfall rekommenderar jag alla att åka dit, man behöver absolut inte ha något specifikt tågintresse för att njuta av en dag som den här, det fanns verkligen något för alla!
 
 
 
 
Otroligt trötta men nöjda och glada med en fantastisk dag packar vi ihop och åker hem. Som vanligt har det inte blivit några foton på mig och Janne tillsammans men när vi kommit hem tar Janne ett gäng bilder på mig i marknadsoutfit.
 
 
Jag ser lika trött ut som jag känner mig... Hatten modifierade jag om kvällen innan eftersom jag inte riktigt trivdes med den tidigare. Man kommer långt med bara varmt vatten! Det blåste och var riktigt kallt hela dagen i Gävle, så det var kofta och vantar som gällde.