Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Lägga pussel utan bitar

Kategori: 1800-tal, Allmänt, Hantverk, Reenactment, Sömnad

I inlägget Gör om, gör rätt redogjorde jag i augusti förra året för mina planer att börja med 1800-tal. Nu har jag så smått kommit igång. Hur går det då, följer jag mina ledord: Region, Årtal, Samhällsklass och Syfte
Nej. Fan tro't, men det slutade att jag satt där med Broby-Johansens Klädedräktens konsthistoria, precis som för 16 år sedan när jag först började med medeltid! Det beror naturligtvis inte på brist på källor, snarare tvärtom. 
Det finns så otroligt mycket dokumenterat, sparat, sammanställt och publicerat att man nästan svimmar!
Jag lärde mig så småningom att "oldstyle" är ordet att söka på om man vill hitta ställen som säljer nyfabricerade 1800-talskläder. Det mesta ser väldigt elegant ut, särskilt här, på Gentleman's Emporium. Sedan kikar man närmare och hittar gummiband i midjan, polyesterblandningar och stretch. Det ser fortfarande fint ut, men jag kan göra det själv utan någon större ansträngning. 
Är det här jag bestämmer mig för att fuska?! Att börja med en mer allmän uppsättning som fungerar sådär, för att senare fördjupa mig och vidareutveckla. Först och främst bestämde jag mig för att satsa på ca 1880-1910, det tidiga 1800-talet får vänta. Jag skulle ändå bara se ut som en boll.
 
Senaste veckorna har jag hängt på Tradera för att försöka skramla ihop dräktdelar till Janne och mig som vi kan använda oss av i sommar. Mormor* och farmor* verkar fungera bäst som sökord, plus att man rent allmänt letar igenom maskeraddelen och "Övrigt" under "Allmoge"
Ebay är en helt annan sak. Där finns till och med kategorin "Victorian and Edwardian" under "Reenactment and Theatre" Suck... Det finns så mycket och så vackert att det återigen blir stopp i hjärnan på mig! Men när jag specificerat mig lite till och vet mer exakt vad jag letar efter, då skall jag ut på Ebay.
 
Just nu har jag alltså mest lagt pussel utan bitar, känns det som. Men vill ni se hur långt jag kommit ännu så länge? Jag fick ett provningsryck häromdagen och Janne var så snäll och fotade.
Snälla, kommentera gärna! Jag behöver hjälp! 
 
Vi börjar med sjalen, ett megastort auktionsfynd som jag helt ärligt inte ens vågat kolla kvalitén på. Jag tyckte den kändes så sekelskiftesmurrig och fin. 
 
 
 
Vad säger ni? Nedan ser ni den i fullfärg. I samma kartong fick jag för övrigt med ett gäng linnehanddukar samt ett fint, kraftigt gammalt lakan jag kan sy skjortor av.
 
 
Vidare till finblusen, i elfenbensfärgad bomull. 
 
 
Ursäkta bh:n, jag har införskaffat ett gäng äldre linnen för att undvika den här effekten i framtiden. Blusen kommer från början från Noa Noa och jag har en likadan fast i svart själv. Samt en liknande, svart, med trekvartsärm...
 
Så här blir den med sjal till:
 
 
Jag har även en nyinköpt sammetscape att matcha med.
 
Finast av allt är blusen som säljarens mormor Ester har sytt. Hon föddes utanför Sölvesborg 1895 och det finns ett litet "E" broderat i ena hörnet. Tyvärr gör jag den inte riktigt rättvisa på bilden, den är helt underbar med sin runda krage och sitt korta liv.
 
 
Med samma gamla sjal till igen!
 
 
 
 
Underkjolen och förklädet skymtar fram på bilden ovan, den förra med hålspets och det senare med färgglada ränder.
 
 
Förklädet skall höra till en sydsmåländsk folkdräkt(?) och är hårt rynkat i midjan. Jag funderar på att sy en enkel men elegant svart yllekjol med slätt liv och bälte i midjan, som fungerar till en lite finare outfit. Den tänkte jag sedan "maskera" med förklädet för en enklare, lantligare look. Hm...
 
Ett par platta snörkängor är också på väg hit, jag hoppas såklart på att bli helt återställd men vågar inte chansa på att köpa med klack. Dessutom har jag ju redan ett par, om än med vääldigt höga klackar...
 
Några hundralappar har alltihop kostat, med frakt och allt. Framförallt har jag haft väldigt kul när jag hållit på och jag börjar också få tillbaka lusten att sy när jag tittar på alla fina detaljer.
Janne har också börjat bygga på sin garderob, vi får se om han ställer upp på mannekänguppvisning här så småningom.
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: