Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Lädervård

Kategori: Skinn och läder

Jag vet inte hur ni har det, men här slaskar det. Det är februari, större delen av vintern har gått. 
Det betyder, att har ni inte gjort det än, så är det verkligen dags!
 
Era vinterskor har fått stå ut med mycket nu, om inte medeltidsskorna så iallafall era vanliga. Snö, slask och salt förkortar livslängden något oerhört på läderskor. Så fram med trasor och skosmörja!
Nu på vintern är det extra viktigt med en bra sorts lädersmorning som verkligen går in på djupet och inte bara lägger sig ovanpå. Ni vet hur ens händer brukar bli på vintern? Torra, spruckna, ledsna!? Detsamma händer med läder. (Vilket ju inte är så konstigt, hud som hud, inte sant?)
 
Kromgarvade skinntofflor, fördärvade bortom all räddning. Det går aldrig att återskapa narven igen och få dem fina, dock kan de leva ett tag till om de blir ordentligt omskötta från och med nu.
 
 För att återge lädret smidighet, mjukhet, lyster och följsamhet samt förhindra att det torkar ut och spricker, behövs fett. Som jag skrivit förut är grävlingsfett det bästa man kan smörja sitt läder med, men allt animaliskt och vegetabiliskt fett funkar. Se till att den smorning du använder inte bara är till för att ligga utanpå som ett skyddande lager, utan att den verkligen återfettar.
 
Så; torka försiktigt rent dina skor med en fuktig trasa. Var särskilt noga med att få bort de vita saltränder man ofta får på skorna så här års. Försök dock att inte blöta ned lädret mer än nödvändigt.
 Ta ur eventuella snören och tvätta försiktigt med tvål och vatten, häng dem sedan på tork. Pillra bort allt grus under sulorna och titta så att de fortfarande är hela. 
Ta lite lädersmorning på en trasa, t.ex en utrangerad t-shirt eller ett gammalt lakan, och gnugga in med roterande rörelser. Smörj både läder och metalldelar, t.ex. spännen, de får ett bra rostskydd, men akta tygdetaljer som kan bli missfärgade och i förlängningen fördärvade. (Gummiband, tygdelen på dragkedjor och andra saker man kan hitta på moderna skor.)
Ställ dina nyinsmorda skor på ett lagom varmt och luftigt ställe, absolut inte för nära en värmekälla såsom element eller eldstad. Vid för hög värme koagulerar läder och blir hårt och stelt, även om kromgarvat läder är värmetåligare än vegetabilgarvat är det viktigt att inte utsätta det för för hög värme. Låt dem stå till dagen efter.
 
 
Nysmorda stövlar luftigt placerade på ett lagom varmt ställe. Som nya!
 
Upplever du dina skor som kladdiga när du smort dem? Det kan bero på att du tagit för mycket smorning, att du inte gnuggat in den tillräckligt eller beror det helt enkelt på smorningens sammansättning. Hur som är det lätt åtgärdat, torka bara av överflödet med en ren trasa. Färdigt! 
Har du möjligen skinnhandskar? Då är det på tiden att se över dem också, för att inte tala om skinnjackor och handväskor. 
Men kom ihåg, testa på ett litet undanskymt område först, så att du säkert blir nöjd med resultatet. 
 
Har ni förresten också problem med torra händer, inte bara torrt läder? Jag har tvingat Janne att koka hudsalva till mig och den är HELT underbar! Bara rapsolja och bivax, inga konstigheter alls. Jag har aldrig haft så hela händer förut, enda gången jag fått hudsprickor är när salvan tagit slut! 
Har man hudproblem (atopiska vinterhänder och -fötter etc.) tycker jag att man skall göra detsamma, det finns gott om recept på nätet och det är bara att anpassa mängden bivax efter hur fast salva man vill ha.
Är man lite lat går den att köpa här: Grävlings Naturprodukter På samma sida finns också salva på kåda samt tjära, bådadera gamla beprövade huskurer mot just självsprickor med mera. 
 
 
Efter att i hela mitt liv trott att moderna produkter är en vidareutveckling och förbättring av gamla, naturliga, har jag nu fullkomligt ändrat ståndpunkt.
Våra moderna lotions, krämer och salvor är inte förbättrade varianter av det man använde förr, det är billiga kopior!! I massa år har jag gått på Innehåller hela 5% äkta olivolja-reklamen och köpt flaskan med bara några droppar olivolja utblandat med massa petroleumprodukter och parfym. Tänkt att det måste ju fungera bättre.
Än vad? Riktig olja?! Doh!
Alla tillsatser är ju bara för att dryga ut och ersätta, kanske ge en lite mysigare färg och doft, men de är billigare och sämre alternativ. 
Det löjliga är att jag inte fattade det förrän jag blev riktigt allergisk och upptäckte att ju högre procent naturlig olja det var i en produkt, destå bättre fungerade den. Bäst av alla var Molliderm, som förutom solrosolja (och tyvärr massa annat) också innehåller bivax. Och då trillade poletten ner! För vad mer behövde jag egentligen?!
Eftersom rapsolja är närproducerat, håller länge och har många andra bra egenskaper valde jag det som bas till hudsalvan. 
Visst, den luktar inte blomsteräng, den luktar rapsolja. Men så får jag inte heller röda utslag av den! Tar man för mycket blir det kladdigt, jag gillar att vräka på så det blir oftast i samband med läggdags. Den är blank och gul, inte skimrande och rosa. Men som ovan, jag får inga röda utslag av den!
Använder man den i ansiktet, som jag gör varje dag, slipper man frysa när man går ut i minusgrader, det gäller bara att akta sig för solen om man inte vill få en rejäl solbränna! Jag kan inte säkert säga vad det beror på för det har varit många stora förändringar i mitt liv sista tiden, men efter år av fula pigmentfläckar i ansiktet, sommar som vinter, är de helt plötsligt borta. 
 
Till sommaren tror jag Janne har en stor utmaning i att hitta en bra lotion med naturlig solskyddsfaktor i, som man kan applicera flera gånger om dagen. Några tips, någon?!
 
Men först och främst, ta hand om er, om era skinnskor och era andra läderprodukter!
 
 
Kommentera inlägget här: