Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Steampunk och nålbundna halvhandskar

Kategori: 1800-tal, Allmänt, Nålbindning

Nu är de nålbundna halvhandskarna färdiga att använda och i helgen testkörde jag dem (bokstavligt talat) då jag for till Gävle på Steampunkfestival
 
 
För den som, likt mig, inte har full koll på vad Steampunk innebär har jag saxat det här rakt från wikipedia:

Steampunk, ångpunk, (ordet utvecklat ur cyberpunk) är en typ av science fiction och estetik som grundar sig på ångmaskiner,luftballonger, mekaniska matematikmaskiner och annan teknik från industriella revolutionen, men före andra industriella revolutionen.

Steampunk innehåller ofta anakronistisk eller futuristisk teknologi, så som 1800-talets människor kan ha föreställt sig den (jämförretrofuturism).

Karaktäristiskt för genren är teman och material som synlig mekanik, kugghjul och mässing. Mikroelektronik och förbränningsmotorer är ovanliga. Steampunk utspelar sig vanligtvis i en viktoriansk miljö men genren har förgrenat sig och inkluderar nu alla tänkbara tidsåldrar och historiska miljöer, exempelvis medeltiden, bronsåldern och antiken.

Jag är allt annat än insatt på området men eftersom jag gillar estetiken och Gävle bara ligger 10 mil från där jag bor, passade jag på att ta en dagsutflykt i lördags. 
 
Steampunkmoddat ånglok från 1907 (dekorationerna är gjorda så att loket, E2 904, kan återställas till ursprungsskick.)
 
Konventet ägde rum på Sveriges Järnvägsmuseum och mer passande omgivningar kan man nog inte finna, såväl de fina utställningarna som området utanför med puffande ånglok och tjutande visslor gav en fantastisk stämning.
Verkligen kul att muséet vågar sig på ett sådant här grepp! Det var ett mycket välbesökt och trevligt evenemang så jag hoppas att fler museum/institutioner tar efter och har samarbeten lite längre bortom den vanliga museipedagogiken. Jag tror att många nya besökare hittade dit och jag hörde många uppskattande ord om muséet.
 
Jag for dit i mina vanliga kläder, men med ett litet hopplock ur garderoben med mig ifall jag skulle våga byta om. 
Redan i kön in kände jag mig oerhört utanför i jeans och regnjacka, alla var fantastiskt uppklädda och laddade med en sprudlande, positiv energi! Och ja, det var lång kö för att komma in på lördagförmiddagen! Kul!
 
Det var inte alltför längesedan jag var på besök på muséet men oj så annorlunda det blivit! Montrar med bokförsäljning, smycken, kläder och kugghjul samsades bland tågvagnarna med fotograf och barberare.
Jag armbågade mig fram till Historiska Kompaniet och lånade Karin, förtjusande uppklädd i flygarluva och randiga strumpor, för att få hjälp med klädval och påklädning. 
 
Karin i Historiska Kompaniets monter. Lägg märke till maskinen för hysteribehandling på bordet till höger. Den fungerade (ibland) och jag fick en behandling som definitivt killade i fingrarna!
 
Det var så mycket på gång under hela dagen (jag råkade hoppa in och göra ett litet gästspel som säljare på Historiska Kompaniet, som tur var hade de överseende med mig och lät mig hållas) och jag var tvungen att fara hem tidigt, så naturligtvis glömde jag bort att be någon att fota mig. Men jag tog iallafall några foton i Historiska Kompaniets monter när det var lite lugnare med folk, samt några bilder ute på bangården. 
 
 
På väg hem gjorde jag som Anders Lindqvist och Karolinerna, jag tog vägen över Marma... Nej, det ligger inte på vägen mellan Gävle och Gräsö. Vad är det för fel på mitt lokalsinne?!!
 
När jag till slut kom hem, aningen tilltufsad efter en lång dag, tog Janne den här bilden på mig:
 
 
Kläderna är ett ihopplock ur min moderna garderob och speglar alltså väldigt dåligt den kreativitet, fantasi och livfullhet som finns i steampunk. Jag såg massor med fina outfits under dagen och det bästa var att ingen var mer "rätt" än någon annan eftersom det bara är fantasin som sätter gränser!
 
Närbilder på halvhandskarna, som jag använde hela dagen utan problem.
 
 
 
 
 
En lite bättre och mer utförlig sammanfattning av begreppet steampunk finns på engelska Wikipedia.
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: