Bomärkt

En blogg om hantverk och historia

Mitt 2014

Kategori: Allmänt

Året slutade med snötäckta tak och minusgrader
 
Så var då 2014 till ända och det är dags att sammanfatta. 
Det känns som om det har gått fort, jättefort. Ändå har det hänt så otroligt mycket. I inlägget "Året som gick" skrev jag för ett år sedan om 2013 samt siade framåt. Jag hoppades på att bli frisk, börja jobba. Dessutom på att jag skulle göra marknadskläder till mig och Janne, göra fler tenntrådsarmband samt testa nya nålbindningsstygn, mönster och modeller. 
 
Hur gick det då?
Ja, först blev jag sämre. Mycket, mycket sämre. På ett sätt var det olyckligt att flytta och därmed byta läkare och få journalerna nollade. Min nya läkare bestämde sig efter snabb undersökning att jag inte alls var särskilt sjuk och tog bort all reumamedicin. Jag remitterades vidare och skulle helt enkelt lära mig hantera och leva med smärtan. Som tur var tyckte inte smärtläkaren det utan skickade tillbaka mig till reumatologen och där hade jag tur igen; jag fick byta läkare. 
Och nu hände det äntligen saker, efter nästan ett och ett halvt års svåra smärtor och tung medicinering. Samma dag jag påbörjade nya behandlingen kunde jag sluta med alla starka värktabletter. Allihop! Två dagar senare körde jag bil för första gången på jag vet inte när, och fyra dagar senare var jag på min första jobbintervju. Sedan augusti är jag inte sjukskriven alls längre och jag jobbar för närvarande på fem olika ställen som vikarie inom daglig verksamhet samt som personlig assistent. Det är flexibelt, roligt, jag får använda mig av mina tidigare förvärvade kunskaper och erfarenheter och det är dessutom något kroppen håller för. Visst har jag ont, men inte mycket värre än "vanligt" alltså innan det här skovet drog igång. Ett halvår efter påbörjad medicinering känner jag mig faktiskt klarare i huvudet och mer skärpt än jag någonsin kommer ihåg att jag varit förut. Naturligtvis uppskattar jag allt mycket mer nu också, små och stora saker man tog för givet förut. 
Och viktigast av allt är såklart fortfarande Janne. Han har orkat stå vid min sida under hela den här jobbiga perioden, han har ställt upp, stöttat, varit där som om det vore den mest självklara sak i världen. Nu när allt börjar ljusna igen har vi det bättre än någonsin förr och jag kan se med tillförsikt framåt på att allt bara kommer att bli bättre!
 
Min fantastiske Janne pysslar med nät i höstsolen
 
Sedan i somras har allt gått med en väldig hastighet. Vi har rest, träffat släkt och vänner, farit på marknader, odlat, renoverat. Och hantverkat, hantverkat och hantverkat. Jannes firma Grävlings Naturprodukter har gått oväntat bra och stort fokus har legat på att göra nya produkter.
Jag fick faktiskt till de där marknadskläderna till slut, även om det fortfarande finns mycket kvar att utveckla. Tidsenliga? Nja, sådär, men de väckte stor och positiv uppmärksamhet iallafall. Varsin lite alternativ tomteluva hann jag också nålbinda till oss!
 
Grävlings Naturprodukter i UNT
 
Tenntrådsarmbanden gick det lite sämre med, jag har gjort några stycken men sedan nålbindingskursen jag gick i Öregrund har jag fokuserat mycket just på hur jag kan utveckla mitt nålbindande och mina produkter. Det blev några knep och knåp upplagda här på bloggen till slut, om än inte så många som jag tänkt mig. Ständiga nagelbandsinfektioner med utdragna naglar som följd gör att man inte gärna vill posera som handmodell...
Men det kommer mer i år, jag lovar! 
 
Bomärkts i särklass mest lästa inlägg under året blev det om vegamössan. Det var uppenbarligen inte bara jag som funderat över den!
Många, särskilt under hösten och vintern, har också läst om att smörja läder.
Till alla er som googlar på "smörja läder med vaselin"; GÖR DET ABSOLUT INTE! Ta matolja istället, allt med naturliga ingredienser är bättre. (Här kan man läsa mer om lädervård)
 
MED ÖNSKAN OM ETT FANTASTISKT 2015 TILL ER ALLA!
 
Till minne av Krut-hunden. Alltid glad, alltid sig själv.
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: